GoldWing krijgt update
‘Een update zou zo langzamerhand geen slecht idee zijn’, zo sloten we in de vorige MotoPlus de vergelijkingstest tussen de BMW K1600GTL en de Honda Goldwing nog af, waarbij het citaat natuurlijk op de GoldWing sloeg. En zie daar, amper twee weken later is die update al een feit. Een update die niet heel ingrijpend is, maar op papier wel effectief lijkt. Het 2012-model van Honda’s toeristische vlaggenschip mag dan op het eerste gezicht als twee druppels water op het oude model lijken, maar wie goed kijkt ziet in het kuipwerk al subtiele verschillen. De uitsparingen voor de hitteafvoer van het blok zijn bijvoorbeeld heel anders van vorm en ook het kuipwerk zelf heeft wat andere accenten. Dat laatste vooral om de voor- en achterzijde van de GoldWing optisch meer met elkaar te verbinden. De koplampen zijn net even anders van vorm, terwijl de lijnen van het aluminium twin-spar frame nu door lijken te lopen in de nieuwe vorm van de zijpanelen en ook in de wat moderner gelijnde zijkoffers. Die koffers hebben niet alleen een andere look en nieuwe geïntegreerde knipperlichten, er kan ook meer in. In totaal kun je met ingang van het nieuwe modeljaar 150 liter bagage kwijt aan boord van de zescilinder. Een weliswaar klein, maar handig deel van die vergrote capaciteit is terug te vinden in bergvak op de tank (alleen modellen zonder airbag), dat nu een keer zo groot is geworden. De zescilinder zelf bleef ongewijzigd, wel werd de vering voor en achter licht aangepast voor meer comfort. Achter is de vering net als voorheen met een memory-knop op het stuur in twee standen te verstellen. Nieuw is ook het standaard geïntegreerde navigatiesysteem op de modellen met airbag. Het scherm heeft aan contrast gewonnen en daarnaast is het systeem sneller en preciezer, heeft het meer functies en is de ontvangst verbeterd. Ook het audiosysteem op de GoldWing is vernieuwd en kan nu worden gepaard aan een iPod, iPhone of USB-stick. Een prijs voor de nieuwe GoldWing is nog niet bekend.