Getest

Lezerstest Suzuki 2024-modellen

Suzuki blaast de laatste jaren flink in de bus met talrijke nieuwe modellen en zelfs een compleet nieuw platform rond de afgelopen jaar geïntroduceerde 776 cc paralleltwin met 270° krukas. De laatste nieuwkomer op dat front is de GSX-8R, en dat is slechts één van de vele modellen die het tijdelijke testteam van zes MotoPlus-lezers ter beschikking stond voor deze lezerstest, want onder meer ook een V-Strom 1050 en natuurlijk de nieuwe GSX-S1000GX waren van de partij.

Hieronder lees je de bevindingen van het testpanel!

Hub Schrouff

Foto: Guus van Goethem

Hub Schrouff
‘Toonbeeld van rijplezier’

Leeftijd: 65 jaar
Beroep: gepensioneerde procesoperator
Rijbewijs sinds: 1980
Eigen motor(en): BMW R1200GS
Beoordeling: 5 van 5 sterren

 

 

“Tijdens de lezerstest heb ik met vier modellen gereden, de GSX-8R, GSX-S950, GSX-S100GT en V-Strom-800DE. Op allemaal zat het easy start systeem dat super functioneert, korte druk op de startknop en de startmotor blijft draaien tot het blok loopt. Een ander punt dat opviel was de super goed en licht werkende quickshifter.
De verschillende rijmodi en tractiecontrole zijn via het stuur naar wens in te stellen en de afleesbaarheid van het TFT scherm is super goed en duidelijk. Een mogelijk verbeterpunt zou automatisch uitschakelende knipperlichten kunnen zijn, wat verwarring voorkomt wanneer je dit onverhoopt zelf vergeet te doen.
De GSX-8R, met zijn tweecilinder lijnmotor met het karakter van een V-twin, heeft een sportieve zithouding en doet wat je ervan verlangt. Hij is licht te sturen, gemakkelijk in de bochten te leggen en blijft stabiel. Deze heb ik hoofdzakelijk in de meest agressieve A-modus gereden. De GSX-S950 heeft een heel soepel lopend motorblok, dat boven de vierduizend toeren echt loskomt. Het was het enige model zonder quickshifter, maar door de soepel functionerende versnellingsbak mis je deze eigenlijk niet. Ook deze motor blijkt heel stabiel.
Dan over naar de GSX-S1000GT, die een vergelijkbaar karakter heeft als de GSX-S950. De GT is alleen een stuk completer met onder meer cruise-control en een gestroomlijnde kuip. Deze is hierdoor beter geschikt voor de langere ritten. Onder de streep echter is de V-Strom-800DE mijn favoriet. Een heel relaxte rechte zithouding met hetzelfde blok als GSX-8R en dezelfde motorkarakteristiek. De motor doet, in elke omstandigheid, wat je wilt. Ook dit is weer een motorfiets voor de langere ritten, met name dankzij de relaxte zithouding en het brede stuur. Hij is net niet te hoog voor mij, ondanks mijn minder lange benen. Die bleken voor de V-Strom-1050DE wat aan de te korte kant namelijk!”


Tom Rieken

Foto: Guus van Goethem

Tom Rieken
‘Een vliegend tapijt’

Leeftijd: 29 jaar
Beroep: Maintenance Technician E&I bij Heineken Zoeterwoude
Rijbewijs sinds: 2022
Eigen motor(en): Honda VFR800F
Beoordeling: GSX-S1000GX 4 van 5 / GSX-8R 3,5 van 5

 

“Laat ik maar gelijk beginnen met het nieuwste model in de catalogus van Suzuki. De GSX-S1000GX is een sportieve crossover met alle innovaties die je anno 2024 mag verwachten van een nieuw model. Bij het opstappen had ik met mijn 1,92 meter direct een vertrouwd gevoel, de voetsteunen en het stuur in een neutrale en ontspannen rechte positie, waardoor je je achter het windscherm al snel op je gemak voelt. Gecombineerd met het viercilinder literblok (152 pk) van Suzuki is de motorfiets erg breed in te zetten. Kilometers maken op de snelweg, binnendoor slingerende wegen of rustig door de dorpjes heen. Wat vooral opviel is de elektronische vering met adaptieve demping. Het resultaat is een soort vliegend tapijt dat aan het asfalt gelijmd is. Naast dat het systeem erg comfortabel is, zorgt het ook voor een goede wegligging. Je zou het bijna niet zeggen dat je op een motorfiets van 232 kilo zit, zelfs als je een keer hard in de ankers moet merk je dat het actieve systeem van Suzuki hierin ook meehelpt en de voorkant nauwelijks naar beneden duikt. De GX is iets aan de hoge kant, maar ik heb daar geen problemen mee. Bij de testritten reed er ook eenzelfde model met een kofferset mee en dat is ook wel hoe ik deze motor mij het beste kan voorstellen. Als ideale motorfiets om mee op vakantie te gaan, makkelijk voor lange afstanden en serieus leuk voor bochtige wegen. Ook de nieuwe GSX-8R viel me op. In eerste instantie zorgen vooral de ongelofelijke wendbaarheid van de 8R, het lage gewicht en de voor mijn gevoel korte wielbasis ervoor dat de motor echt een plezier is om van de ene bocht de andere in te smijten. Hierin is de vering ook een factor die ervoor zorgt dat de motor aan het asfalt geplakt blijft. Wat ik ook erg kan waarderen is de vormgeving, het sportieve uiterlijk heeft mij persoonlijk altijd meer aangesproken. Toen ik op de motor ging zitten met mijn lengte voelde ik me wel een lange Nederlander achter het relatief kleine windscherm en voelde de motor voor mij iets aan de kleine kant. Maar juist dat gecombineerd met het leuke geluid van de 270° verzette tweecilinder, maakt het ook een uitermate geschikte motor voor een beginnende sportieve motorrijder. Wel merkte ik dat ik persoonlijk toch echt liever de viercilinder zou rijden, omdat de quickshifter daar beter zijn werk doet. Tijdens de proefrit werkte de quickshifter het lekkerste bij volgas en hoog in de toeren tijdens accelereren, waardoor ik soms toch liever zelf schakelde. Maar dat is dan ook alles wat ik heb te klagen over de GSX-8R. Deze motor zie ik ook echt wel aanslaan onder mensen die vooral bochtige binnenwegen opzoeken of misschien zelfs zichzelf op het circuit zien beginnen.”


 

Jan Hak

Foto: Guus van Goethem

Jan Hak
‘Wat een rijplezier’

Leeftijd: 67 jaar
Beroep: gepensioneerd
Rijbewijs sinds: 1975
Eigen motor(en): Yamaha Tracer 900GT / Honda CB750F2 (‘79)
Beoordeling: 5 van 5 sterren

 

 

 

 

“Voorafgaand aan de test was ik vooral geïnteresseerd in de GX en de 8R. De GX als mogelijke opvolger van mijn huidige Tracer, en de 8R omdat ik al zoveel positiefs had gehoord over dit model. De GX is een heerlijke motor, een zeer goede combinatie van sport en toer. Een machtig blok ook, dat nooit teleurstelt. De viercilinder heeft ruim voldoende pk’s en lekker veel koppel. Bij de prachtige route door de mooie Achterhoek zou je aan één versnelling genoeg kunnen hebben. Toch heb ik veel geschakeld, alleen al vanwege de uitermate goed functionerende quickshifter, waarmee je zowel op als terug kunt schakelen. Het feit dat de ruit niet te verstellen is, heb ik geen moment gemist, dus dit is goed. De elektronische vering en demping heb ik kunnen testen op een slecht wegdek, daarbij was ik zeer positief verrast over de mate van comfort die het biedt. Bijzonder. Of de duopassagier voldoende comfort heeft tijdens lange ritten moet ik nog een keer samen met mijn vrouw testen. Het duozadel oogt enigszins klein, maar ik heb begrepen dat het comfort voldoende zou zijn. Wat ik wel mis is de optionele middenbok. Dan de 8R, waar ik me echt over verbaas. Hoe kan Suzuki uit een tweecilinder met 83 pk en 78 Nm zoveel power halen. Natuurlijk, hij is lichter, maar tijdens de rit kom je niet tekort ten opzichte van de duizend cc motoren. Mits je de twin lekker op toeren houdt. En wat een remmen! Die zouden ook op de GX moeten zitten. Wat is die 8R een verschrikkelijk fijne motor. Toch is ‘ie niet geschikt voor mij. Ik ga dan toch voor de GX, simpelweg omdat ik veel met duopassagier rij, al dan niet met bagage (koffers zijn optioneel). De vering van de GX is werkelijk subliem en ik ben ‘verslaafd’ aan dat heerlijke koppel. Maar of ik de Tracer ervoor inruil? Ik heb een luxeprobleem.”


Martin van Daalen

Foto: Guus van Goethem

Martin van Daalen
‘Overtrof al mijn verwachtingen’

Leeftijd: 51 jaar
Beroep: logistiek operator
Rijbewijs sinds: 2017
Eigen motoren: Kawasaki Z750 / MV Agusta F4
Beoordeling: GSX S1000/GSX-8R/V-Strom 1050 : 5 van 5 sterren; GSX-S950/GSX-S1000GT: 4 van 5 sterren

 

“Opgewonden en enthousiast als een kind in een snoepwinkel, zo voelde ik mij toen ik alle Suzuki’s op een rijtje in de zon zag staan. Klaar om rijden te worden in de schitterende Achterhoek. Na een duidelijke uitleg over alle beschikbare motoren was het tijd om de paardenkrachten tot leven te wekken. Al geruime tijd heb ik de GSX-S1000 hoog op mijn verlanglijstje staan, dus ik wachten om deze als eerste te testen. Een motor moet je passen als een maatpak en dat is bij deze naked lady zeker het geval. Prima zit, goede afstand tot stuur en de voetjes op de plek waar je ze graag hebben wilt. De geometrie klopt helemaal dus. Het rijden op deze beauty overtrof al mijn verwachtingen. Pure power en wat een fantastisch geluid uit de Yoshimura uitlaat. Dit is verslavend, je wilt er niet meer af. Uiteraard werd er na een poosje gewisseld en ging ik verder op de GSX-S950. Deze bravere broer van de 1000 is perfect voor de beginnende motard, je kunt ongegeneerd het gas open trekken zonder dat je de controle verliest. Totaal niet saai, zeker in de tweede en derde versnelling heb je lol en plezier. Na een korte adempauze vond ik het tijd om de GSX-8R de sporen te geven. Deze levendige tweepitter verraste mij nog meer, dit blok is ongeëvenaard soepel en krachtig. Weliswaar geen V-twin, maar wel een typerende roffel die je toch doet denken aan de legendarische V-blokken die Suzuki al jaren veel succes hebben gebracht. Wanneer je deze Soes aankleedt met een sticker pakket en een Yoshimura-demper heb je een hele gave bike waar je veel plezier aan beleefd. Na de lunch stond de GSX-S1000GT klaar, ook weer met dat zo fijne duizend blok. Die viercilinder is mijns inziens de beste van z’n soort. Close to perfection, net als de quickshifter. Zonder wil je gewoon niet meer. Deze GT kenmerkt zich vooral door de comfort maar sportief combinatie. Mede door de stand van het stuur en de goed ontworpen ruit is dit de ideale reismotor. Kofferset erop en gaan. De afsluiter van deze fantastische testdag is een motor waar ik normaal gesproken geen aandacht aan besteed. Puur omdat ik een naked/sport-rijder ben en geen avonturier die de wildernis in gaat, zelfs een modderige polderweg vermijd ik zoveel mogelijk. Maar goed, de gelegenheid is er dus zonder enige verwachting spring ik op de V-Strom 1050. Wauw, dat zit lekker hoog, mijn eerste reactie is verrassend positief dus. Alle vooroordelen die ik had over een allroad smelten al snel als sneeuw voor de zon. Dit is leuk, verkeersdrempels kun je bijna volgas pakken, de vering dempt totaal anders dan bij een naked en ik kan dit wel waarderen. Dit smaakt naar meer, wanneer de avonturier in mij ooit een keer tot ontwikkeling komt dan. Want voldaan thuis gekomen ’s nachts toch weer stiekem gedroom van…jawel…de GSX-S1000.”


Peter Buitendijk

Foto: Guus van Goethem

Peter Buitendijk
‘Hoofdletter S van Super!’

Leeftijd: 60 jaar
Beroep: ondernemer
Rijbewijs sinds: 1987
Huidige motor(en): Benelli TRK502X
Beoordeling: V-Strom 1050DE/GSX-S1000GT/GSX-S1000GX 3 van 5 sterren / V-Strom 800DE 4 van 5 sterren / GSX-S950 2 van 5 sterren

 

“Voorafgaand aan de test vroeg ik me vooral af hoe de hedendaagse Suzuki’s rijden, inclusief alle elektronische hulpsystemen, die ik zelf nog niet op mijn Motorfietsen heb gehad. Daarnaast ging het me ook om het kwaliteitsaspect tussen mijn huidige, in China gebouwde Benelli en de vertrouwde Japanse kwaliteit. Als eerste aan de beurt was de V-Strom 1050, wat een koppelbeest is dit! Rustig toerend zeer comfortabel, met behulp van de diverse rijmodi heerlijk naar eigen wens te verstellen, maar bovenal een echte krachtpatser. Alleen niet echt geschikt voor kleinere mensen, het is echt een grote motorfiets! Eénmaal in het zadel voel je je nog groter, zeker als je naast de andere Suzuki’s staat. De uitrusting is best compleet, maar niet overweldigend. Connectiviteit op een moderne motorfiets, zeker in de hogere prijsklasse, lijkt mij zeker wel een dikke plus. We hebben het over een reismotor pur sang en daarop mis ik dit persoonlijk wel. Cruise-control zit er gelukkig wel op en die werkt goed. Ook de hulpsystemen die assisteren bij het soepel wegrijden op een berg en hard remmend bergafwaarts rijden, vind ik zinvol.
Het TFT scherm is goed af te lezen, ook met de zon er op. Wat opviel tijdens deze warme dag, was de warmteontwikkeling van het blok. Met name bij je benen heel goed voelbaar! De motortemperatuur gaf ook regelmatig meer dan 100 graden aan! Maar in het algemeen een fantastische motor, die je zeker moet proberen.
Vervolgens was de nieuwe GSX-S1000GX aan de beurt. Hier zit eigenlijk alles op en aan, helemaal af. Absoluut een motor die je moet rijden, om al die hulpsystemen- en instellingen te ervaren. Als je hoge eisen stelt aan sportief en veilig kilometers maken, zou dit zo maar de eerste keus kunnen worden. Het blok doet me aan mijn jonge jaren denken, toen ik altijd met snelle viercilinders reed. Gaaf.
Hierna nam ik plaats op de V-Strom 800DE. Eerlijk, deze wil je eigenlijk niet meer afstaan! Wat een geweldige motorfiets. De vering en het comfort, dat had ik niet verwacht. Het blok levert een geweldig bruikbare punch, met de quickshifter jaag je fluitend door de bak heen, zowel omhoog als omlaag. En ook hard remmen is een fluitje van een cent. Voor mij absoluut de verrassing van de dag. Van de geweldige 800DE op de GSX-S1000GT, wat een kanon! Hij beschikt over hetzelfde blok als de GX, maar toch heb je het gevoel dat het nog een tandje heftiger is. Misschien was het exemplarisch, maar ik was niet de enige die het opviel. De zithouding is ook sportief en hij nodigt steeds uit tot meer gas te geven. Het lijk me best een link ding voor je rijbewijs en een goede voor het CJIB! De spiegels konden mij niet zo bekoren, wat zitten die een eind van je vandaan. Als laatste heb ik gereden op de GSX-S950, persoonlijk zowel letterlijk als figuurlijk de hekkensluiter. Een sportieve streetfighter zal ongetwijfeld een jong publiek aanspreken, hij rijdt geweldig, maar het is mijn type niet. Het LCD dashboard was niet goed af te lezen, het verschil met een modern TFT scherm is erg groot. Maar goed, alles heeft ook zijn prijs natuurlijk.
Resumerend: is het verschil groot met mijn eigen motorfiets? Ja. De techniek is meer verfijnd en de bediening beter/moderner. De versnellingsbakken schakelen zeer direct met korte schakelbewegingen, rem- en koppeling werken allemaal erg licht. Vraag blijft dan, is de prijs dan gerechtvaardigd hoger? Dat vind ik een lastig te beantwoorden vraag, heel erg persoonlijk denk ik. Rationeel gezien zeg ik nee, ik kom nu ook overal met vijftig pk zonder hulpsystemen, en ik heb ook lol. Hoewel, als Suzuki de V-Strom 800DE wordt uitrust met cruise-control, ga ik er toch over nadenken!”


Jermain Rokromo

Foto: Guus van Goethem

Jermain Rokromo
‘Er gaat een nieuwe wereld open’

Leeftijd: 33 jaar
Beroep: verkoper
Rijbewijs sinds: 2012
Eigen motor: Suzuki GSR600 ABS
Beoordeling: Suzuki GSX-8S: 4 van 5 sterren / Suzuki V-Strom 800DE: 5 van 5 sterren

 

 

 

 

“Ik begon de lezersrit op de GSX-8S, een nieuwere versie van mijn eigen motor. Qua uiterlijk zie je direct dat de GSX-8S zijn DNA deelt met de GSR. Een strakke naked bike zonder al te veel poespas, ideaal voor beginnende en gevorderde rijders als je het mij vraagt. Qua veiligheidssystemen is de GSX-8S lekker basic, het noodzakelijke zit erop en meer niet, perfect om ervaring op te doen. Het eerste wat me opviel was het motorblok, je merkt dat de techniek een enorme sprong heeft genomen. Op zich ook logisch, dit segment doet het al jaren goed. Het blok is goed uitgebalanceerd, al vanaf de eerste meters voelt het vertrouwd. Wanneer je op het gas gaat, is er eigenlijk niks om je aan te irriteren. De respons is snel en je merkt dat er power in het blok zit, de pk’s komen al bij tweeduizend toeren los en je kan indien gewenst fel door het verkeer manoeuvreren. Wanneer je net iets te fel bent, is het fijn om te weten dat deze naked zeer vergevingsgezind is. De korte wielbasis in combinatie met het lichte frame en simpele besturing maakt glijpartijen haast onmogelijk, het is dan ook vrij logisch dat deze Suzuki als lesmotor wordt ingezet door rijinstructeurs.
‘s Middags klom ik op de V-strom, eerst de 1050DE en na een klein uur rijden merkte ik dat ik nog steeds voorzichtig de bochten in dook. Over de power van de V-Strom valt niet te twisten maar door meerdere onverwachte en vertraagde ingrepen door de diverse veiligheidssystemen gaat het rauwe rijden lastig. Ook is de motorfiets voor mij een slag te groot, daarom snel overstappen op zijn kleinere broer. Hier gaat letterlijk een nieuwe wereld voor me open.. nooit gedacht dat het verschil tussen de 800DE en 1050DE zo groot kon zijn. De 800 rijdt behouden, veert goed en is alles behalve saai. Ook al heeft de 800 ruim 20 pk minder, je mist ze niet! Je merkt duidelijk dat de 1050 overpowered is, want met de 800 kan je heel agressief rijden zonder bemoeienis van de rijhulpen. Door minimale aanpassingen krijg je een maximaal presterende allrounder terug. Het vernieuwde kleuren TFT display is zeer gemakkelijk af te lezen en leidt de bestuurder niet af, hiermee wordt woon-werkverkeer een aangename beleving. Door de vele opties en beschikbare accessoires lijkt de 800DE ook een geschikte kandidaat voor een verre motorvakantie. Mocht Suzuki mij deze gelegenheid bieden, zou ik daar geen nee tegen zeggen!”

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Knipoog naar toen van JT Nesbitt

Knipoog naar toen van JT Nesbitt

7 september, 2024

JT Nesbitt heeft al veel motorfietsen ontworpen – zo ook de Confederate bikes. Samen met Bienville Studios ...
Fijn Triumph privé-projectje

Fijn Triumph privé-projectje

6 september, 2024

Tijdens Glemseck 101 nabij het Duitse Stuttgart heeft Triumph een bijzondere special op basis van de Scrambler 400X ...
Elektrische comeback van Can-Am

Elektrische comeback van Can-Am

6 september, 2024

Twee jaar geleden werden ze al aangekondigd, en begin 2025 moet het dan zo ver zijn: de comeback van Can-Am met de ...

Overig nieuws