Eerste test Yamaha Tmax Tech Max
De Yamaha Tmax neemt al dik twee decennia een heel eigen plek in het domein der maxi-scooters in. Net even sportieve en brutaler dan de rest is de populariteit van de Tmax in Europa ongekend. Niet alleen in traditionele scooterlanden aan de Middellandse Zee, maar ook bij ons in de Benelux. Rond het Spaanse Valencia maken we kennis met alweer de achtste generatie van Yamaha’s successcooter, en wel in de luxe Tech Max-uitvoering.
Het is amper twee jaar geleden dat Yamaha het topmodel uit haar scooterrange een flinke update gaf en tegelijkertijd alvast Euro5-proof maakte. En nu is er dus alweer de achtste generatie van Yamaha’s opperscooter. Niet per se omdat het vanuit rijtechnische redenen noodzakelijk was, wel omdat er binnen die paar jaar inmiddels andere verwachtingen rond bijvoorbeeld smartphone-connectiviteit en comfort zijn, zeker in het geval van een maxi-scooter als de Tmax.
TFT-display
Connectivity was dus ook een van de grootste aandachtspunten in het ontwikkelingstraject van de nieuwe Tmax. Daarom heb je vanuit het zadel nu zicht op een fors 7-inch-TFT-display met connectiviteit. Daarbij kun je kiezen uit drie verschillende lay outs, van conventioneel tot sportief. De connectie met de smartphone, die eventueel in het waterdichte compartiment met USB-aansluiting kan worden gestald, geeft extra mogelijkheden en daarnaast bestaat de mogelijkheid om via abonnementsvorm gebruik te maken van full-map Garmin-navigatie, die middels de smartphone op het TFT-scherm wordt gespiegeld.
Sportievere zitpositie
Verder is de zitpositie door onder andere gewijzigde stuurhelften (iets verder naar voren en lager), langere treeplanken en een langer zadel iets sportiever geworden met een iets verder naar voren gerichte zit en kan de rugsteun nu makkelijk over een afstand van 30 millimeter worden versteld voor zitplek op maat. Ook zien we een nieuwe en verstelbare ruit, op de Tech Max elektrisch, nieuwe en lichtere 10-spaaks wielen met Bridgestone SC2-schoeisel en een meer compacter en dynamischer ogend jasje met led-koplampen en een stijlvol T-vormig led-achterlicht.
Noodweer
We rijden in Spanje niet met de standaard Tmax, die dit jaar omwille van het 20-jarig bestaan trouwens ook in de originele knalgele kleurstelling leverbaar is, maar met de Tech Max. Het luxepaardje dus, dat naast die elektrisch verstelbare ruit ook standaard handvat- en zadelverwarming heeft en daarnaast nog cruise control, verstelbare veervoorspanning achter en – jawel – verlichte knoppen op de armaturen, handig in het donker! En donker is het! Niet omdat we ’s nachts op pad gaan met de Tech Max, maar omdat het in en rond Valencia noodweer is met pittige buien en stevige wind. Het ruitje gaat dus alvast in de hoogste stand en met een druk op de knop komt de 562 cc metende twin van de Tmax vervolgens vlot tot leven. De contactsleutel kan trouwens in de zak blijven, want alles gaat ‘keyless’.
Pijl uit een boog
Aan het blok zelf is niets gewijzigd. Het levert net als voorheen 48 pk vermogen bij 7.500 toeren en 56 Nm koppel bij 5.250 toeren. Meer dan genoeg om bij een stoplicht als een pijl uit een boog te vertrekken, zeker in de Sport-modus. En op het natte wegdek is de aanwezigheid van tractiecontrole als achtervang dan een prettige gedachte. De fullmap-navigatie helpt ons vlot door Valencia’s drukke ochtendspits te laveren. Korte stootjes gas, links en rechts er tussen prikken; de Tmax beheerst het stads scooterkunstje tot in de kleinste finesses en in no-time ligt de stad achter ons en snorren we over een stuk snelweg richting de heuvels. Met de ruit in de hoogste stand blijf je niet alleen grotendeels droog, ook rijwind en vervelende wervelingen zijn nagenoeg afwezig.
Opvallend neutraal
Eenmaal weg van de snelweg laat de Tmax zich, ondanks de aanhoudende plensbuien, van zijn beste kant zien. De gasrespons is daarbij steeds aangenaam direct, zonder hinderlijk op de voorgrond te staan, en dat is mede de verdienste van de toevoeging van een zogeheten Accelerator Position Sensor Grip (APSG) aan het Yamaha Chip Controlled Throttle-systeem (YCC-T).
De licht aangepaste setting van de vering van de nieuwe Tmax zorgt samen met de wat sportievere ergonomie voor een nog dynamischere rijbeleving. De Yamaha stuurt opvallend neutraal en stuurt de door de lichtere ‘spin forged’ wielen ook merkbaar lichter in. De standaard gemonteerde Bridgestone SC2-banden bieden ook op nat wegdek erg veel grip en daardoor vertrouwen. Betrouwbare partners!
Maar de algemene balans in de Yamaha is net als voorheen ook uitstekend. De Tmax laat zich zonder tegensputteren in een hellingshoek drukken, om er vervolgens op het gas weer soepel uit te komen. ABS en tractiecontrole (uitschakelbaar) zorgen ook hier onder de af en toe barre omstandigheden, alhoewel ze niet hellingshoekafhankelijk werken, voor een veilig gevoel.
Geen gratis navigatie
Vanuit het zadel heb je nu dus niet langer uitzicht op de ronde klokken en het daar tussen geplaatste lcd-schermpje van het vorige model, maar op een full colour TFT-display, dat onder alle lichtomstandigheden (ja, we hadden zelfs nog een waterig zonnetje) goed af te lezen is. Eenmaal verbonden met je smartphone kun je naast navigeren ook naar muziek luisteren. Nog even over die navigatie: gratis diensten als Google Maps of Apple Maps worden helaas niet ondersteund. Afijn, alle functionaliteiten zijn tijdens het rijden met een handig joystickje op de linker stuurhelft haast intuïtief te bedienen. De menustructuur in het dashboard is zeer overzichtelijk, je zult er niet snel in verdwalen.
Geen koopje
Voor de extra’s op de Tech Max moet uiteraard ook iets meer worden afgerekend. € 15.999,- om precies te zijn. Dat is een berg geld voor een maxi-scooter, maar als je het afzet tegen een vierwielig alternatief, toch hetgeen waar Yamaha met de Tmax voornamelijk tegen concurreert, dan is het te overzien. Mocht de extra luxe van de Tech Max je niet interesseren, dan kun je uiteraard ook voor de standaard Tmax gaan. Die is met een prijskaartje van € 13.999,- ook geen koopje, maar het prijsverschil met zijn luxere broer is evenwel aanzienlijk. In beide gevallen geldt dat je, even buiten de extraatjes op de Tech Max, een sportief ogende hightech scooter in huis haalt met een volwassen standaard uitrusting, aangename prestaties en ronduit volwassen stuureigenschappen.
Technische gegevens Yamaha Tmax Tech Max
MOTOR vloeistofgekoelde paralleltwin, balansas, twee bovenliggende ketting-aangedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, dry-sump smering, benzine-injectie Ø 38 mm, traploze variabele transmissie (CVT), tandriem-aandrijving.
Boring x slag 70,0 x 73,0 mm
Cilinderinhoud 562 cc
Compressieverhouding 10,9 : 1
Max. vermogen 35,0 kW (48 pk) bij 7.500 tpm
Max. koppel 56 Nm bij 5.250 tpm
RIJWIELGEDEELTE aluminium buizenframe, upsidedown voorvork Ø 41 mm, swingarm met monoschokdemper en hevelsysteem, dubbele schijfrem voor Ø 267 mm met vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 282 mm met enkelzuiger remklauw, ABS, tractiecontrole.
Aluminium gietwielen 3.50 x 15; 5.00 x 15
Banden 120/70R15; 160/60R15
Banden in test Bridgestone Battlax SC2
MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.575 mm, balhoofdhoek 64,0°, naloop 98 mm, zithoogte 800 mm, veerweg v/a 120/117 mm, rijklaar gewicht volgetankt 220 kg, tankinhoud 15,0 liter.
Garantie 2 jaar
Kleuren Tech Max petrol, grijs
Kleuren Tmax geel, blauw, grijs
Prijs Tech Max NL € 15.999,-/B € 14.999,-
Prijs Tmax NL € 13.999,-/B € 12.999,-
INFO NEDERLAND EN BELGIË www.yamaha-motor.eu