Eerste test – Husqvarna Vitpilen 801
De uitbreiding van het merk Husqvarna binnen het Pierer-imperium vordert gestaag. Na de nogal radicale 701 Vitpilen eencilinder volgt nu de 801 Vitpilen tweecilinder, die een iets meer gematigdere weg lijkt te kiezen. Dat lijkt op papier een garantie op meer succes. Hoe dat in de praktijk uitpakt ontdekken we in Zuid-Frankrijk.
Svartpilen staat voor de scrambler-variant, Vitpilen voor de moderne interpretatie van een caféracer – het uitgangspunt qua rolverdeling bij de ‘Pilens’ is bij Husqvarna dus hetzelfde gebleven, ook al huist er in beide modellen nu een paralleltwin uit Mattighofen. Vergeleken met de 701 en 401 eencilinder ‘Pilens’, waarbij het respectievelijke thema consequenter was doorgevoerd voor wat betreft technologie en ergonomie met onder andere verschillende wielmaten, zijn de verschillen tussen de begin 2024 gepresenteerde Svartpilen 801 en deze zojuist gepresenteerde Vitpilen 801 meer van cosmetische aard – afgezien van de nieuwe koplamp, het lager geplaatste buisvormige stuur, een licht aangepaste set-up van de vering en verschillende standaard banden. Moet je ze zien als twee stijlvarianten van één en dezelfde motorfiets? Dan zit je er niet ver naast.
Overeenkomsten
Het frame, de motor, de vering, de aanbouwdelen en de elektronica van de Vitpilen 801 komen dus overeen met de Svartpilen 801, die zich in eerdere test al ontpopte tot een uiterst actieve vertegenwoordiger van een ‘lifestyle’-motorfiets. Het is niet meer dan logisch dat deze Husky-tweeling zijn basis heeft in de bekende KTM 790 Duke. Dat verraadt voor de kenners natuurlijk al iets over de te verwachten rijervaring. Laten we dus heel even de tijd nemen om de Husqvarna-specifieke kenmerken te verkennen, voordat we de Vitpilen 801 eens lekker uit gaan laten. De opgeruimde Scandinavische designtaal bijvoorbeeld. Duidelijk heel anders het knallende oranje van de Oostenrijkse zustermodellen. Het is duidelijk en zeker ook aantrekkelijk. Het ontwerp oogt slim en elegant, onderstreept door de koele grijze of extravagante gele metallic kleuropties. Naast de uitgesproken unieke vorm van de tank en de nieuwe koplamp – een echt designkenmerk – springt ook de gegoten, zelfdragende aluminium achterkant in het oog. Hierin bevindt zich de airbox, gemakkelijk te herkennen aan de luchtinlaten aan de zijkant. Samen met de afgeschuinde uitlaatdemper en het opvallende achterlicht zorgt dit voor een aangenaam hoogwaardige en een haast tijdloze look. Tijd om te rijden!
Actieve zit
De voetsteunen en het zadel zitten waar ze op de 801 Svartpilen ook zitten – met andere woorden: je zit er op als op een sportieve naked uit het middensegment. Het stuur is hier ook lekker breed, en is zeker niet veel lager geplaatst dan op de Svartpilen. Het ensemble zorgt voor een vrij voorwielgeoriënteerde zit, maar vergeleken met de op dat vlak vrij inspannende 701 Vitpilen is de zitpositie nu veel beter geschikt voor dagelijks gebruik. Wel staan de stuuruiteinden wat ver naar buiten gebogen. Het stuur een paar graden naar je toe draaien zou dat moeten oplossen. De kenmerkende loop van de 799cc paralleltwin met zijn 75 graden verzette kruktappen is bekend. Maar dit eens zo nerveuze motorblok heeft echter allang geleerd zich goed te gedragen en zich wat meegaander op te stellen. Van het vroegere wat schokkerige lopen is geen spoor meer te bekennen, in plaats daarvan is er een mooi vloeiende gasrespons vanuit nagenoeg iedere positie. Dusdanig vurig opgediend in een slechts 190 kilo wegende motorfiets is 105 pk vermogen meer dan voldoende voor vrijwel elke situatie op secundaire wegen.
Strak stuurwerk
Al net zo ‘gesmeerd’ is de wegligging. De Vitpilen heeft een stevige tot stugge afstelling en de grotendeels instelbare WP-vering beviel ons erg goed. Het rijcomfort is zeer acceptabel, zoals we dat van het Oostenrijkse concern kennen, maar het gebodene sluit prima aan bij het totaalconcept. De Michelin Road 6 als standaardband is daarbij een uitstekende keuze. Kort door de bocht: de Vitpilen 801 schudt zelfs de meest pittige ritjes op secundaire wegen met opmerkelijk gemak uit zijn mouw. Hij is relaxter te rijden dan veel andere naked bikes uit het middensegment. Dankzij de niet overrompelende trekkracht is de Vitpilen 801 echter ook uitstekend geschikt om lekker ongedwongen op koppel te surfen en lekker door stedelijk verkeer te hoppen. Het blijft trouwens geweldig hoe zuinig deze twin met brandstof omspringt. Een exacte meting volgt tijdens een vergelijkingstest, maar tijdens de testrit dook de benzinemeter niet graag omlaag.
Ook de assistentiesystemen van dit motorplatform zijn piekfijn uitgekristalliseerd. Tractie- en wheeliecontrole zijn in de standaard rijmodi vooraf ingesteld van ‘rijschoolveilig’ tot ‘ambitieus’, terwijl de ‘Dynamic’-modus, die nu tegen meerprijs verkrijgbaar is, de meer speelsere rijders onder ons in staat stelt om de mate van achterwielslip en de wheeliehoogte kinderlijk eenvoudig aan te passen. Alleen als niemand kijkt natuurlijk…
Quanta costa?
Dat brengt ons bij de prijsstelling, die momenteel nog niet bekend is helaas. Wel bekend is dat voor de Dynamic-modus, quickshifter en cruise control extra moeten worden betaald, reken op zo’n 700 tot 900 euro extra. Met of zonder deze extra’s vertegenwoordigt de Vitpilen 801 net als de identiek geprijsde Svartpilen een realistisch pakket, niet in de laatste plaats dankzij zijn enorme allround bruikbaarheid. Tussen haakjes: de 799cc-paralleltwin wordt gemaakt in China, maar de motorfiets zelf wordt geassembleerd in Mattighofen. Er komt ook een ‘L’-versie met 95 pk, die door A2-rijbewijshouders ook met 48 pk kan worden bereden.
Conclusie
Als je 105 vriendelijke naked bike-pk’s voldoende vindt en niet echt warm wordt van het uiterlijk of het imago van een KTM Duke, dan is de Vitpilen 801 met zijn coole Scandinavische looks misschien wel de juiste optie voor jou. Deze nieuweling zit doordacht in elkaar en is in tegenstelling tot zijn radicale voorganger, de 701, een echte alleskunner die vrijwel overal voor gebruikt kan worden. Een (pijl)schot in de roos dus!
Technische gegevens
MOTOR vloeistofgekoelde paralleltwin, twee balansassen, twee bovenliggende kettingaangedreven nokkenassen en vier klepper per cilinder, klepbediening via tuimelaars, dry-sump smering, benzine-injectie, 2 x Ø46mm, geregelde katalysator, 400 watt dynamo, accu 12 V/10 Ah, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling (anti-hop), zesversnellingsbak, X-ring-ketting, secundaire overbrenging 41:16.
Boring x slag 88,0 x 65,7 mm
Cilinderinhoud 799cc
Compressie 12,5:1
Max. vermogen 77,0 kW (105 pk) bij 9.250 tpm
Max. koppel 87 Nm bij 8.000 tpm
Geluid in stand 91 dB(A)
RIJWIELGEDEELTE stalen vakwerkframe, motor als dragend gedeelte, stuurdemper, Ø43 mm upside-down voorvork, in- en uitgaande demping instelbaar, aluminium swingarm met monoschokdemper, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 300mm, vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø240 mm, enkelzuiger remklauw, tractiecontrole, bochten-ABS.
Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 5.50 x 17
Bandenmaten 120/70ZR17; 180/55ZR17
Banden in test Michelin Road 6
MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.475 mm, balhoofdhoek 65,5°, naloop 98 mm, veerweg v/a 140/150 mm, zithoogte 820 mm, drooggewicht 180 kg, max. toelaatbaar totaalgewicht 435 kg, tankinhoud 14,0 liter.
Kleuren grijs, geel
Service-interval 15.000 km
Garantie 2 jaar
Prijs NL/B n.b.
INFO NEDERLAND/BELGIË www.husqvarna-motorcycles.com