Eerste indruk: Honda Forza 750
De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV ook kreeg. Vooral tegen niemand vertellen, maar deze GT-scooter is stiekem nog iets beter en tegelijk goedkoper dan die unieke allroad-scooter.
Om de tweepersoons GT-scooter bij de tijd te houden heeft Honda hem een meer elegant en sportief uiterlijk gegeven waarbij de neus net als bij de X-ADV iets verticaler is geworden. Bij GT denk je direct aan Grand Turismo en dat klopt wel voor de Forza 750. Hoewel we lekker sportief over scooterwalhalla Sicilië rijden, maakt de scooter toch vooral indruk als rijk uitgeruste toerder.
In vergelijking met de X-ADV mist de Forza zo’n dertig millimeter veerweg, maar de 120 beschikbare millimeters verrichten goed werk. De vering houdt de scooter zelfs nog iets strakker in het gareel dan de X-ADV. Omdat de scooter werkelijk vanaf de eerste bocht compleet vertrouwenwekkend en voorspelbaar stuurt (van een wankel scootergevoel is geen sprake, eerder van een solide motorgevoel) prik je de Forza direct in de kleinste gaatjes.
Het tweecilinderblok past goed bij het karakter van de Forza. Waar je de X-ADV nog wel eens net als in je brommertijd wilt opvoeren, voldoen 58,7 pk voor de toerscooter.
Wil je precies weten hoe vernieuwd en goed de Honda Forza 750 is? Nieuwsgierig naar alle min- en vooral pluspunten? Koop dan Motoplus nummer 22.