Getest

Getest: Garmin R1 radar – veilig maar duur

Een aantal high-end motorfietsen is sinds enkele jaren optioneel verkrijgbaar met een radarsysteem dat niet alleen de cruise-control adaptief maakt (dus de snelheid van je voorganger in de gaten houdt en je eigen snelheid daar op aanpast, en die daarnaast ook het achteropkomende verkeer in de gaten houdt.

Met name voor de vervelende dode hoek in de spiegels is dat een uitkomst: via een waarschuwingslampje in de spiegels word je zo immers gewaarschuwd dat er een ander voertuig pal naast je rijdt, zonder dat die daadwerkelijk in je spiegel zichtbaar is. En dat is ook precies wat het nieuwe R1 Radarsysteem van Garmin doet. Dit eenvoudig achteraf te monteren systeem houdt het verkeer achter je en naast je in de gaten en waarschuwt je middels verschillende gekleurde led’s.

IMG 2514

De daadwerkelijke radar wordt onder de kentekenplaat gemonteerd.

Het systeem bestaat uit drie onderdelen: de daadwerkelijk radar die met dubbelzijdig tape of een meegeleverde houder onder je kentekenplaat gemonteerd kan worden. Verder zijn er twee kleine controle-units die je aan weerszijden op je beide spiegels kunt plakken. Of zoals wij hebben gedaan: op de bovenrand van het dashboard van de Harley-Davidson Pan-America. Verder is er alleen een 12V-stroomaansluiting nodig.

Mocht je trouwens een Garmin Zumo XT2 bezitten, dan kun je de radar hier ook direct op inpluggen en vervallen deze twee kleine controle-units plus stroomaansluiting: de waarschuwingen wordt dan in het navi-scherm getoond.

IMG 2536

Links zit er een voertuig in de dode hoek, getuige het gele waarschuwingslampje.

Bij gebruik zonder XT2 kun je het radarsysteem activeren middels een kleine drukknop op de linker controle-unit. Na een opstart-controlecyclus gaat er een blauw controlelampje branden ten teken dat het systeem klaar is voor gebruik. Onder de 25 km/uur brandt dit blauwe lichtje en is het systeem niet actief. Zodat je in stads- en filieverkeer, en stilstaand voor een verkeerslicht, niet knettergek wordt van de onnodige waarschuwingen. Boven de 25 km/uur wordt het blauwe lampje groen ten teken dat het systeem actief is en de kust achter je veilig. Nadert er een voertuig recht van achteren, en komt hij binnen je ‘comfortzone’ van een meter of tien, dan gaan op beide controle-units een rood waarschuwingslicht branden. Even opletten dus! En als er een voertuig in je dode hoek zit, dan brandt er aan die kant een geel lampje. Handig als je op de snelweg op de rechterbaan rijdt en wilt gaan inhalen: de gebruikelijke blik over de schouder om te kijken of de baan naast je echt wel vrij is, is namelijk niet meer nodig. En zodra je dus een voertuig inhaalt gaat het gele lampje rechts branden, pas als het lampje uitgaat weet je dat je er ver genoeg voor zit om weer naar de rechterbaan te kunnen, opnieuw zonder blik over je schouder dus.

IMG 2565 1Gemak dient de mens, dat heeft Garmin met de R1 prima begrepen. Bovendien houdt hij de dode hoeken feilloos in de gaten. Het biedt absoluut additionele veiligheid, alleen jammer dat je er zo diep voor in de buidel moet tasten. Je zou je bijna afvragen of er voor deze extra veiligheid voor motorrijders niet ergens overheidssubsidie geregeld worden?

 

 


MOTOPLUS-CHECK: 4,5 ster

Plus:

  • Werkt prima
  • Veilige dode-hoek-waarschuwing
  • Werkt met Zumo XT2, maar ook ‘stand alone’
  • Makkelijke montage

Min:

  • Prijzig
  • Best lange dradenwinkel (wel handig voor toerbuffels)

Prijs: € 599,-


 

 

 

 

 

 

 

 

[IMG_2565, zonder bu]

Gerelateerd nieuws

Honda marktleider 2024 in België

Honda marktleider 2024 in België

7 januari, 2025

De markt van voor gemotoriseerde tweewielers (motoren, scooters en trikes) in België is in 2024 met 11,7% gegroeid ...

Overig nieuws