Gespot: Triumph Trident 800
In 2021 blies Triumph de legendarische naam Trident nieuw leven in, en wel in de hoedanigheid van de Trident 660. Met deze wat gematigde, no-nonsense roadster bedienen de Engelsen de onderkant van de markt, wat ze bepaald geen windeieren heeft gelegd. In 2026 krijgt die 660 naar verwachting nu bijval van deze iets grotere versie, die onlangs op de foto werd gezet!
Het lijdend voorwerp wordt zeer waarschijnlijk tot Trident 800 gedoopt en positioneert zichzelf een beetje tussen de Trident 660 en de Street Triple in (die voor 2026 eveneens een update krijgt). En dat zowel prijstechnisch als qua inzetgebied, want wat sterker dan de 660 maar meer allround en minder sportief dan de Street. Een slimme zet van Triumph, waarmee het een publiek bedient dat net even wat meer wil dan de best wel behoudende Trident 660, maar voor wie een Street of zelfs Speed Triple wat aan de té sportieve kant is.
De Trident 800 krijgt de beschikking over de 798cc-driecilinder die zijn debuut maakte in de onlangs gepresenteerde Tiger Sport 800, die vanaf de lente 2025 bij de dealer staat. In Tiger-configuratie is het blok goed voor 84,6 kW (115 pk) en 84 newtonmeter koppel bij 8.500 tpm. Dat is behoorlijk wat meer dan de 81 pk van de Trident 660. Het kan zijn dat de vermogensafgifte nog iets wordt aangepast ten opzichte van de Tiger. Als dat al het geval is, dan zal dit minimaal zijn en zeker niet ten koste gaan van het topvermogen.
Visueel gezien is het prototype, dat werd bereden door endurance-racer Alex Toledo Romero, op het eerste gezicht weinig anders dan zijn kleinere broer, omdat het qua design vooral bij wat detailaanpassingen bleef. Er springen wel wat zaken uit, zoals het kleine fly-screen, de iets andere koplamp en de ogenschijnlijk grotere tank. Ook opvallend is de onderspoiler, die ook op de Tiger Sport 800 dienst doet. Meest opvallend is echter het gewijzigde uitlaatsysteem. Waar de Tiger Sport 660 en Trident 660 de einddemper onder het blok hebben liggen, is deze op de Tiger Sport 800 en Trident 800 zijdelings naast de swingarm uitgelijnd.
Ook qua rijwielgedeelte zijn er verschillen, al is de voorvork op zowel de 660 als 800 niet instelbaar. Het remsysteem neemt de 800 over van de Tiger Sport, dus geen axiale Nissin remmen meer zoals op de 660, maar radiale vierzuigerremklauwen. Wel neemt de 800 de wielmaten over van de 660, waarbij de velgen op het betrapte prototype afkomstig zijn van de Triumph Street Triple 765.
Zo op het eerste gezicht lijkt de Trident 800 het productiestadium al redelijk dicht genaderd, maar naar verwachting komt ‘ie pas in 2026 op de markt. Heel even geduld dus nog…