Nieuws

Geduld is een schone zaak bij Can-Am

Tweewielers bouwt Can-Am al niet meer sinds de jaren tachtig, maar nu belooft het merk ineens twee nieuwe motoren. Al laat het ons daar wederom lang op wachten.

Halverwege 2024 staan de Can-Am Origin en de Pulse pas bij de dealers. Tot die tijd staan daar dus alleen nog de bekende trikes. Can-Am laat ons zelfs nog wachten op de technische specificaties. Die maakt het pas augustus 2023 bekend. Dat is niet geheel toevallig net op tijd om Can-Ams vijftigste verjaardag op te luisteren.

Veel kunnen we dus nog niet zeggen over de allroad Origin en naked Pulse. Beide beschikken over het Rotax E-Power blok (uit de kartsport voortgekomen) en over een ingebouwde Level-2-lader. Beide modellen beschikken over een enkelzijdige achterbrug die ook de aandrijving huisvest. Hierin lijkt geen ruimte voor een riem, maar het is nog onduidelijk wat de aandrijving wel voor zijn rekening neemt.

De keuze voor het Rotax-blok doet oude tijden herleven. De Oostenrijkse motorenfabriek Rotax maakt al sinds 1970 deel uit van het concern waartoe Can-Am ook behoort. De naam Rotax stond weliswaar niet op de carterdeksels van Can-Am-motoren, maar de blokken waren wel degelijk van Rotax. Nu maken de Oostenrijkers weer deel uit van de ambitieuze plannen van Can-Am. Dat maakte vorig jaar een ‘elektrisch’ vijfjarenplan bekend waarvoor het meer dan driehonderdmiljoen dollar investeert.

In deze video zie je meer beelden van de twee nieuwe motoren.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste indruk: Honda X-ADV

Eerste indruk: Honda X-ADV

2 november, 2024

De X-ADV weet sinds zijn introductie in 2016 flink wat zieltjes voor zich te winnen door zijn avontuurlijke ...
S1000 R krijgt (nog) meer vermogen

S1000 R krijgt (nog) meer vermogen

1 november, 2024

Met 165 pk hadden eigenaren van de naakte S1000 R al niet te klagen, maar het 2025-model krijgt er – onder meer ...

Overig nieuws