Flink vernieuwde Yamaha MT-07 én Y-AMT-versie
Yamaha heeft haar succesnummer van de afgelopen jaren, de MT-07, een heel stevige update voor komend modeljaar gegeven. Eigenlijk is alles weer over de tekentafel gegaan met als resultaat een volledig nieuwe MT-07 met voor het eerst ook een flinke dosis elektronica. En de ‘7’ is er optioneel met Yamaha’s nieuwe automatisch schakelende Y-AMT-bak.
Om met het design te beginnen, dat is volledig nieuw met een kenmerkende led-koplampunit, die je als twee starende ogen aankijkt. Ook de achterpartij, eveneens met led-verlichting is volledig nieuw en daarnaast is al het paneelwerk vernieuwd en lichter dan voorheen. Overigens zet de nieuwe MT-07 met 183 kilo exact een kilo minder dan voorheen op de schaal. Iets waar de nieuwe wielen ook een bijdrage aan leveren.
De bekende 690 cc CP2-paralleltwin van de MT-07 bleef in basis ongewijzigd, maar Yamaha heeft veel tijd en aandacht gestoken in de geluidsbeleving van de rijder. A la MT-10 is er een stukje ‘sound engineering’ los gelaten op de inlaatzijde, waarbij onder andere de vorm en grootte van het luchtfilter en de inlaatkanalen zijn aangepast om je middels roostertjes op de bovenzijde van de benzinetank optimaal van het inlaatgeluid te laten genieten, met name bij het op nog lage snelheid uitaccelereren van bochten. Daarnaast heeft de MT-07 koppeling met anti-hop-functie.
Nieuw is de dat MT-07 voor het eerst in zijn bestaan van Yamaha Chip Controlled Throttle, ride-by-wire dus, en dat betekent dat de MT-07 nu ook voor het eerst een rits elektronische hulpsystemen heeft. Zo heeft de Yamaha nu drie rijmodi: Sport, Street en een vrij configureerbare. Ook is er tractiecontrole met twee regelniveau’s aan boord en desgewenst kan deze worden uitgeschakeld. Sport is gekoppeld aan vermogensmapping PWR1 en tractiecontrole TCS1, Street aan PWR2 en TCS2. Daarnaast is er nog een derde vermogensstand, PWR3 inderdaad, die zich het meest leent voor natte weersomstandigheden. Deze drie vermogensmapping en de settings voor de tractiecontrole zijn vrij te kiezen voor de vrij configureerbare rijmodus.
De gekozen rijmodus en alle andere relevante info wordt op het nieuwe model weergegeven op een 5 inch TFT-display met vier verschillende grafische thema’s. Ook kan het dashboard worden gekoppeld aan een smartphone middels Yamaha’s MyRide-app voor het luisteren naar muziek, maar ook navigeren met de Garmin StreetCross-app. En in lijn met onder andere de MT-09 heeft ook de nieuwe MT-07 nieuwe schakelaars en knoppen op het stuur om een en ander te bedienen. Daarnaast hebben de richtingaanwijzers nu drie functies: gewoon knipperen uiteraard en daarnaast drie korte flitsen voor het bijvoorbeeld het wisselen van rijstrook en automatisch uitschakelen na 15 seconden. Ook heeft de MT-07 nu een noodstop-signaalsysteem, waarbij beide richtingaanwijzers achter geactiveerd worden andere weggebruikers te waarschuwen.
Ook frame en vering van de MT-07. Het stalen frame, dat optisch nagenoeg ongewijzigd lijkt, biedt nu meer torsiestijfheid door een gewijzigde dikte en diameter van de stalen buizen, terwijl ook het scharnierpunt van de swingarm nieuw is. Die swingarm zelf is eveneens gemodificeerd en lichter en tegelijkertijd wat stijver dan voorheen. Doel van de exercitie: meer stabiliteit en een betere wegligging. Daar moeten ook de nieuwe veerelementen aan bijdragen. Voor is dat een nieuwe 41mm-upside-down-voorvork en achter een gemodificeerde schokdemper met stelmogelijkheden voor de veervoorspanning en uitgaande demping. Ook de remmen hebben een upgrade gehad, waarbij de remklauwen nu vier zuigers hebben en radiaal gemonteerd zijn.
En al het nieuws ervaar je vanuit een eveneens nieuw tweedelig zadel, waarbij de zitpositie zelf ook anders is door een 18 mm breder stuur, dat 22 mm lager en 9,3 mm verder naar achteren is gepositioneerd. Daarnaast staan de voetsteunen 10 mm lager.
Het enige dat ontbreekt is een quickshifter, deze is als up/down-variant als accessoire leverbaar. Die heb je dan weer niet nodig op de Y-AMT-versie van de nieuwe MT-07. Bij deze variant kun je kiezen uit handmatig schakelen met flippers op het stuur of volledig automatisch schakelen in twee modi. Ook is deze uitvoering, die overigens 186 kilo weegt, standaard voorzien van cruise control.
De nieuwe MT-07 en MT-07 Y-AMT en de 35kW-versies voor het A2-rijbewijs komen er in drie kleuren: Ice Storm, Icon Blue en Tech Black.