Felle kritiek op geluidsverbod in Tirol
Het was een hard gelag voor motorrijders eind mei. Oostenrijk bepaalde toen namelijk dat vanaf 10 juni te luide motoren ( > 95 dB(A)) niet meer welkom waren op enkele drukbezochte wegen in Tirol. Doel daarvan was een eind te maken aan de geconstateerde geluidsoverlast. Maar is het de juiste oplossing? Met het instellen van een geluidslimiet, wordt namelijk ook een groot aantal motorfietsen die volledig standaard zijn, verbannen van deze wegen. De regel kon daarom rekenen op een hausse aan kritiek.
Onder meer van de FEMA, de overkoepelende organisatie van Europese motorrijdersorganisaties. Zij hebben zich daarom eens goed gebogen over het onderliggende onderzoek, dat ten grondslag ligt van het verbod, en komen tot een heel andere conclusie. Zo zou niet het geluid, maar juist de rijstijl van individuele motorrijders het echte probleem zijn.
‘Hoewel de gemiddelde gemeten waarden van de geluidsemissies van motorfietsen gedurende het jaar vrij laag zijn, is de ervaren overlast van het motorgeluid hoog. De antwoorden van de respondenten suggereren een relatie tussen de hoge hinder en het soort motorfietsen dat de wegen in de omgeving lijkt te domineren en de ‘sportieve’ rijstijl. Dit komt overeen met signalen die wij eerder hebben opgevangen over het hoge aantal (dodelijke) ongevallen in dit gebied, met name op de Hahntennjochstraße’, schrijft de FEMA op haar website.
Daarom vindt de FEMA dat de onderzoekers bij een aantal zaken te kort door de bocht zijn gegaan. Zo is de toevoeging van 4 dB bij het Common Noise Assessment Methods in Europe (CNOSSOS-EU) voor motorfietsen volgens de FEMA onterecht. De onderzoekers hebben namelijk bepaald dat de CNOSSOS-EU norm te weinig rekening hield met het optrekken en rollen van motorfietsen. Het formaat en ontwerp van motorfietsenbanden zorgt er, volgens FEMA, juist voor dat de geluidsproductie extreem laag is en niet vergeleken kan worden met het bandengeluid van andere voertuigen.
Daarnaast hebben de onderzoekers een causaal verband gelegd tussen het ergeren aan geluid en de kwaliteit van leven. Daarbij zijn ze vergeten dat het ook andersom kan werken. Mensen die al minder gelukkig zijn, zullen zich immers eerder aan zaken als geluid ergeren.
Als laatste, en volgens de FEMA ook het belangrijkste kritiekpunt, ligt bij de aanbevelingen. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat het gevoel bij de bewoners meer veroorzaakt wordt door het gedrag van een aantal motorrijders, dan de technische specificaties van de machines. Immers, het geluid dat een motor produceert bij zo’n 4.000 toeren per minuut is niet wat de ergernis veroorzaakt. Die weerstand is er pas als motorrijders hun machine tot een hoog toerental accelereren. Oftewel, dit wordt veroorzaakt door de rechter pols van de bestuurder en wordt niet verminderd door motorfietsen te verbannen die op papier meer dan 95 dB(A) produceren.
Het merendeel van de getroffen machines bestaat, zo zegt de FEMA, namelijk uit oldtimers. Deze worden in de regel bestuurd door mensen die minder geven om snelheid en een hoog toerental. Daarnaast kan ook een ’te luide’ motor gereden worden met zorg voor de omgeving. Belangrijk daarbij is dat de juiste versnelling en het toerental gekozen wordt. Andersom kan uiteraard ook. Motorfietsen die op papier toegestaan zijn, kunnen door een te lage versnelling en te hoog toerental toch als storend worden ervaren. Want wederom het aspect gedrag onderstreept, aldus de FEMA.
Bovendien hebben de bewoners nooit om een ban op motorfietsen gevraagd, maar wilden ze juist dat er gehandhaafd zou worden. Met de 95dB(A)-regel hebben ze dat niet gekregen, aldus FEMA. Nu riskeren goedwillende motorrijders een bekeuring, terwijl oversportieve rijders hun gang kunnen blijven gaan. Zowel de bevolking als motorrijders zouden er daarom bij gebaat zijn, dat er juist op gedrag wordt gehandhaafd, in plaats van een starre geluidsnorm.