Energica Experia bevredigt motor-wanderlust
Energica mixt een batterij met een crossover en noemt het de Experia. Op papier oogt de actieradius indrukwekkend: 420 kilometer in de stad en 246 kilometer bij normaal gebruik.
De Experia is Energica’s eerste groene toerfiets. Het is een mooie en logische zijstap nadat Ducati bekend maakte vanaf 2023 de motoren voor de MotoE te gaan leveren. Waar Energica tot nu toe slechts nakeds en sportfietsen bouwde, komt daar dus deze crossover bij. Daarmee komt het naar eigen zeggen tegemoet aan de wensen van alledaagse motorrijders.
De Experia is het eerste model van Energica’s zogenaamde ‘Green Tourer-platform.’ Dat staat voor een nieuwe ECME-motor, batterij en rijwielgedeelte. Alle innovatie dient een doel: het gewicht verlagen en de balans en het rijgemak verhogen. Het eindresultaat is volgens de Italiaanse fabrikant een motorfiets die comfort combineert met lichtvoetigheid.
De nieuwe batterij heeft een capaciteit van 22,5 kWh (19,6 kWh nominaal). Hij is binnen veertig minuten van nul tot tachtig procent op te laden met de Level 3 24 kW snellader. Op Level 2 (240V) en Level 1 (120V) gaat het vanzelfsprekend flink langzamer. De batterij drijft de lichtere motor aan die laag in het rijwielgedeelte is gemonteerd. De motor is goed voor 101 pk en een dikke 115 Nm. De topsnelheid bedraagt 180 km/uur.
Met een gewicht van 260 kilo en een zadelhoogte van 847 millimeter is de elektrische nieuwkomer een serieuze motorfiets. ZF Sachs verzorgt de voor- en achtervering (v/a 150/150 mm). Brembo neemt het remmen voor zijn rekening en de Pirelli Scorpion Trail banden moeten de grip met het wegdek bewaren. De motorfiets beschikt over zesvoudig instelbaar tractioncontrol, zeven rijmodi en cruise control.
Energica claimt een bereik van 420 kilometer in de stad en 246 kilometer bij normaal gebruik. De inhoud van de kofferset is met 112 liter al net zo indrukwekkend. Die koffers zitten standaard op de Launch Edition die vanaf 1 juni besteld kan worden. Energica heeft nog geen prijs bekend gemaakt.