Elektrisch verstelbaar zadel bij BMW?
In meerdere patentaanmeldingen van BMW worden motorzadels met variabele breedte, lengte, hoogte en hardheid omschreven – inclusief elektronische aansturing, verwarming én verlichting.
Ja, je leest het goed: BMW werkt schijnbaar aan een elektrisch verstelbaar zadel. Middels elektrisch aangedreven servomotoren en bijpassende mechaniek moeten zadels straks op verschillende plekken verkleint, vergroot of verhoogd kunnen worden. Belangrijk daarbij voor de zithoogte is de ‘boog’ op de overgang van zadel naar benzinetank en daarnaast de breedte en lengte van het zadel voor rijder en passagier. Een zitplek moet dus straks helemaal naar eigen voorkeur zijn af te stellen. Ook niet ondenkbaar schijnt straks een zadel te zijn dat met een druk op de knop van een sportief solozitje verandert in een comfortabel tweepersoons zadel.
Naast elektromechanische mogelijkheden wordt ook gewerkt aan een elektrohydraulisch of elektropneumatisch verstelbaar zadel. Middels leidingen en kamers binnen het zadelpolster die zijn gevuld met een vloeistof, gel of lucht. Daarmee kunnen de vorm en hardheid van het zadel sneller en middels nog meer opties worden versteld.
In combinatie met elektronische aansturing is zelfs het automatisch vervormen van het polster tijdens het rijden denkbaar. Bijvoorbeeld opzwellen in het voorste deel bij remmen of het achterste deel bij accelereren. Traploos instelbaar en misschien wel gekoppeld aan de rijmodus en rijsituatie. En misschien is ook een massagefunctie wel geen utopie.
Een geïntegreerde lichtfunctie in het zadel zou bijvoorbeeld gebruikt kunnen worden, om aan te geven dat de zadelverwarming is ingeschakeld. Bij toekomstige elektrische voertuigen zou het een indicatie voor de laadtoestand van het voertuig kunnen zijn.
Wanneer we (een aantal van) deze features voor het eerst gaan zien? Misschien wel bij de aanstaande BMW R1300GS.