Elektrisch niet cool? Guess again!
Michael Woolaway van Deus Customs heeft al tig fantastische motorcreaties geschapen, zijn laatste wapenfeit is misschien meteen wel zijn meest bijzondere. Niet alleen omdat hij zijn kunsten botvierde op een elektrische motorfiets, maar vooral om de uitkomst!
De begin dit jaar gelanceerde Zero SR/S vormde de basis van het project, een sportieve toermachine dus. Maar van die achtergrond is helemaal niets meer terug te vinden. Woolaway was zo onder de indruk van het optreden van Zero tijdens de 98e editie van de Pikes Peak heuvelklimwedstrijd in het Amerikaanse Colorado, dat hij de elektrobike in een overheerlijke vintage racer heeft getransformeerd.
Enkel het markante buizenframe rondom het accupakket bleef behouden, maar dat was ook de enige steen die onaangeroerd bleef. De volledige tank/zit/achterzijde-lijn werd hertekend, waarbij Woolaway een soort van eendelige carbon monocoque bouwde met front, tankafdekking, zijkuipen en monozit ineen, die op de originele montagepunten bevestigd is. Prachtig detail zijn de winglets aan de zijkanten, zoals je die ook op moderne GP-machines ziet. De lichtgewicht kuip is slechts deels voorzien van een grijze/groene lak, zodat op veel plaatsen de structuur van de carbon matten goed zichtbaar blijft. Verder is de machine voorzien van een mondgeblazen kuipruitje evenals een subtiel ledkoplampje.
De Zero/Deus oogt niet enkel sportief, maar is ook technisch aardig goed bedeeld op dat vlak. Volledig instelbare upside-down voorvork en achterschokdemper van Showa conform WSBK-specs? Check! Dymag carbonwielen met slicks? Check! J. Juan remmerij? Check! En omdat er geen schakelpedaal aanwezig is, koos Woolaway er voor om ook de voetrem in te ruilen voor een duimrem.
Elektrisch rijden staat dan misschien niet als heel erg sexy te boek, maar zo smakelijk verpakt vermoeden we dat veel rasechte ‘petrol heads’ toch wel een uitstapje willen maken richting elektriek. Wij in ieder geval wel…