Nieuws

Eicma 2023 – Kawasaki Z500SE/Ninja 500SE

Kawasaki strooit komend jaar een flinke scheut peper in het A2-segment. Na eerder al de Eliminator 500SE te hebben onthuld, breiden de groenen die 500-lijn nu direct verder uit met een naked en sportfiets. Zowel de Z500 als Ninja 500 zullen in Nederland exclusief als iets luxere SE-variant worden aangeboden, met onder meer een speciale kleurstelling, een onderkuipje en een USB-C-aansluiting.

Het duo doet optisch volledig recht aan de bestaande Z- en Ninja-lijn, met een lekker strakke, moderne lijnen, een scherp gesneden kontje en een licht agressief, naar voren aflopend design. Uiteraard zijn beide gebouwd rond hetzelfde platform, met als middelpunt de nieuwe, vloeistofgekoelde paralleltwin met assist & slipper koppeling die in de Eliminator zijn debuut maakte. Het blok met klassieke 180°-krukas (wat resulteert in de kenmerkende 180-540° ontstekingsintervallen) heeft een boring en slag van respectievelijk 70,0 en 58,6 millimeter, wat neerkomt op een cilinderinhoud van 451 cc. Waar het blok er in de onlangs gepresenteerde Ninja 7 Hybrid nog 59 pk uitperst, houdt het hier gelijke tred met de prestaties van de Eliminator. Het duo, dat de bestaande 400’s zal vervangen, moet natuurlijk A2-conform zijn en perst er daarom 33,4 kW (45 pk) bij 9.000 toeren en een maximum koppel van 42,6 bij 6.000 toeren uit.

Een elegant stalen buizenframe vormt de basis van het rijwielgedeelte van het rijklaar respectievelijk 168 (Z) en 172 kilo (Ninja) wegende duo. Aan de voorkant worden deze afgeveerd door een conventionele Ø 41 mm telescoopvork en achter door een monoschokdemper met progressief hevelsysteem, waarvan de veervoorspanning instelbaar is.
Ook leuk, waar de huidige 400’s nog zijn uitgerust met een analoog/LCD- dashboard, krijgen de opvolgers de beschikking over een kleurrijk TFT-scherm, dat uiteraard voorziet in bluetooth-connectivity.

De Ninja 500SE wordt beschikbaar in het zwart/grijs en de bekende zwart/groene kleurstelling. De Z500SE in het rood/zwart met rood frame en rode velgen, en een groen/zwarte variant met groen frame en groene velgen. De prijs is nog niet bekend.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste test: Segway E300SE

Eerste test: Segway E300SE

12 september, 2024

Segway kennen we als merk sinds 2001 van de opmerkelijke zelf-balancerende tweewieler HT. De laatste jaren timmert ...
Mega Motor Markt bij Goedhart

Mega Motor Markt bij Goedhart

12 september, 2024

Eentje om alvast met rood in de agenda te omcirkelen: van donderdag 26 tot en met zondag 29 september organiseert ...
916-klokje duurder dan motor zelf

916-klokje duurder dan motor zelf

11 september, 2024

Ter ere van de dertigste verjaardag van de legendarische 916 heeft Ducati een horloge laten ontwerpen door de ...

Overig nieuws