Nieuws

Eicma 2023 – Honda CB1000 Hornet

Afgelopen jaar maakte de naam Hornet zijn rentree in het Honda-gamma met de presentatie van CB750 Hornet. Voorzien van een nieuwe 755cc-paralletwin brak deze met de traditie van een vier-in-lijn in het vooronder. Toch staat er komend jaar weer een viercilinder Hornet in de Honda-showroom, en wel in de vorm van de CB1000 Hornet!

Net als de 750 verwent de dikke duizend ook met een lekker scherp getekend lijnenspel rond een zeer ranke derrière en een bullig ogendmiddendeel. In de basis dus echt een Hornet, die zich door zijn wat modernere led-koplamp, een dubbele versie waar de CB750 nog een enkele koplamp draagt, toch heel erg onderscheidt van zijn andere Hornet fractieleden.
Snel eruit zien is één ding, daadwerkelijk snel zijn is een heel ander verhaal. Maar ook daarmee lijkt het wel snor te zitten.

De grootste Hornet wordt namelijk aangedreven door de potente vier-in-lijn van de 2017 Fireblade. Het exact 999cc metende aggregaat is uiteraard wel specifiek getuned op straatgebruik, zo is een deel van het topvermogen geslachtofferd ten faveure van een sterker middengebied. Dat gezegd hebbende, de maximaal 149,5 pk en 100 newtonmeter koppel is ongetwijfeld voldoende om een beetje frivool van de plaats te komen. Aan boord uiteraard ook de nodige hulpsystemen, standaard beschikt de met ride-by-wire uitgeruste CB1000 onder meer over drie rijmodi, instelbare tractiecontrole en ABS. Welke instellingen je precies geselecteerd hebt, kun je dan weer zien op het full-colour, 5 inch grote TFT dashboard, dat uiteraard is voorzien van bluetooth-connectivity.

Dan over naar het rijwielgedeelte, waarvan de ruggegraat wordt gevorm door een volledig nieuw stalen brugframe. Een Ø 41 millimeter upside-down telescoopvork, met instelbare in- en uitgaande demping, houdt de voorzijde in toom, achter wordt die functie vervuld door een progressief werkende monoschokdemper. Beide componenten zijn overigens van Showa. Om de snelheid eruit te halen, vertrouwt de Hornet op twee Ø 310 mm schijven voor, die in de tang worden genomen door radiaal gemonteerde vierzuiger remklauwen van Nissin.
De 2024 CB1000 Hornet komt er in drie kleuren: rood, grijs metallic en wit.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Formule 1-techniek voor BMW-boxer?

Formule 1-techniek voor BMW-boxer?

3 september, 2024

BMW heeft onlangs een patent ontvangen voor een nieuw type voorkamerontsteking. Het passieve systeem is bedoeld om ...

Overig nieuws