Eicma 2018: Yamaha zet breed in!
Aan de vooravond van de 76e Eicma in Milaan heeft Yamaha tijdens een exclusieve presentatie het doek getrokken van een aantal nieuwe modellen. Daarbij zet het merk met de gekruiste stemvorken behoorlijk breed in.
Naast de enigszins verwachte productieversie van de Ténéré 700, werd er namelijk ook een GT-uitvoering van de bijzondere Niken gepresenteerd en een luxe versie van de populaire X-Max motorscooter.
YAMAHA TÉNÉRÉ 700
Dit is ‘m dan, de productieversie van Yamaha’s nieuwe ras-avonturier, de Ténéré 700. Aangenaam dicht bij het prototype gebleven, dachten we zo. Met name de hoog bouwende rally-voorpartij met de vier kenmerkende LED-lampen is zo’n stijlelement dat gelukkig behouden is gebleven. Achter dat ruitje schuilt een verticaal geplaatste digitale dashboard-unit met de uitstraling van een rally-roadbook. Maar de hele machine ademt avontuur; van het brede stuur met handkappen en de slank bouwende tank (16 liter inhoud) tot het smalle en vlakke zadel (880 mm) en de lekker minimalistisch gehouden achterpartij. In het nieuwe dubbel wiegframe van stalen buis huist een bekende krachtbron: de 689 cc metende paralleltwin, die nagenoeg ongewijzigd is overgenomen van de MT-07. Ook de verdere aankleding is lekker avontuurlijk: een gespaakt 21 inch voor- en een 18 inch achterwiel, Pirelli Scorpion Rally STR banden, royale veerwegen en uitschakelbaar ABS. De Ténéré 700 staat halverwege komend jaar bij de dealer in de kleuren Ceramic Ice, Competition White en Power Black. Een prijs is nog niet bekend.
NIKEN OP DE GROTE TOER
Yamaha baarde dit jaar opzien door met de gedurfde driewielige Niken weer eens heel afwijkend en geheel eigen concept op de markt te zetten. Dat platform wordt komend seizoen uitgebreid met de GT-versie. Sturen in de Alpen is leuk, maar je moet er natuurlijk wel op enigszins aangename wijze kunnen komen. Zie hier de GT, met extra’s als een hogere toerruit, een comfort-zadel voor bestuurder en passagier, een set semi-soft zijkoffers met elk 25 liter inhoud, een in de kofferhouder geïntegreerde handgreep voor de passagier, handvatverwarming, een middenbok en een extra 12V-aansluiting. Daar kun je een blokje mee om dachten we zo. De nieuwe GT-versie van de Niken komt er in de kleurstellingen grijs met zwarte vorkpoten en blauw met goudkleurige vorkpoten. Het is nog niet bekend wat deze uitvoering gaat kosten.
LUXERE VERSIE XMAX 125/300/400
Yamaha’s populairste motorscooter is de Xmax. Sinds de introductie in 2005 werden er in Europa al meer dan 370.000 stuks in verschillende inhoudsklassen verkocht. Van de drie Xmax-modellen is de 300 veruit het populairst met alleen dit jaar al 17.000 verkochte exemplaren. Reden voor Yamaha om komend seizoen een speciale uitvoering te lanceren, die in alle inhoudsklassen van de Xmax verkrijgbaar zal zijn: de Iron Max. Naast een specifieke eigen kleurstelling, Sword Grey, heeft deze versie een ander zadel met geïntegreerde rugsteun voor de bestuurder en aluminium voetsteunen, een verchroomde ring rond het dashboard en in leer uitgevoerde interieurdelen voor een meer luxe uitstraling. Wat de Xmax Iron Max gaat kosten, is nog niet bekend.
DRIEWIELUITBREIDING
De nieuwe Niken GT blijkt niet de enige driewieluitbreiding bij Yamaha, in Milaan werd namelijk ook deze 3CT gepresenteerd. Een prototype nog weliswaar, die er evenwel al behoorlijk productierijp uitziet. In 2015 betraden de Japanners met de Tricity 125 voor het eerst het driewielpad, in 2017 volgde vervolgens een 155cc-versie. Met name in Parijs en grote Zuid-Europese steden sloeg de driewieler goed aan en naar nu blijkt is die klandizie toe aan een wat zwaardere versie. Deze nieuwe, fris vormgegeven ‘Leaning Multi-Wheeler’, onder meer uitgerust met het Tilt Lock Assist-systeem waardoor je het kantelsysteem als het ware kunt vergrendelen, is dan ook uitgerust met een 292cc-eencilinder die ook in de Yamaha’s succesnummer XMax 300 dienst doet en goed is voor 28 pk. Een leuk en bovenal lekker speels ding om te zien, die direct in productie mag gaan!