Eerste test Yamaha Niken: Is het echt een revolutie?
De nieuwe Yamaha Niken laat zich het best omschrijven als een futuristisch ogende driewieler met een zeer bijzondere voorwielophanging, waarmee Yamaha onder de slogan ‘Ride the revolution’ een nieuwe dimensie in sturen in het vooruitzicht stelt. We hebben de motor in een zeer bochtenrijk Oostenrijks Alpenlandschap voor het eerst getest.
Yamaha stoeit al een tijdje met wat het zelf ‘Leaning Multi Wheel’-motoren (LMW), ofwel motoren met meer dan twee wielen, noemt.
In 2007 showden de Japanners al het vierwielige Tesseract-concept, een haast avant-gardistische machine met twee voor- en twee achterwielen. Dat bleef een proefballon, zoals zo vaak met dit soort extreme conceptstudies, waarna het lange tijd stil bleef. Tot Yamaha in 2014 de Tricity lanceerde, weliswaar een lichte motor scooter, maar wel een met drie wielen.
Nog datzelfde jaar werd er een nieuwe proefballon opgelaten in de vorm van de eveneens driewielige 01GEN, wat qua verdere constructie duidelijk een motorfiets was en geen scooter. Maar waar velen waarschijnlijk dachten dat ook dit prototype een definitieve plek in het rariteitenkabinet van Yamaha zou krijgen, werd er achter de schermen in Japan en Europa hard geschaafd en gewerkt aan het concept met de dubbele voorwielen. Maar waarom in hemelsnaam? Omdat het LMW-principe in de ogen van Yamaha het ultieme antwoord was in de zoektocht naar meer voorwielgrip, meer stabiliteit en uiteindelijk ook meer lol, zonder daarbij concessies te doen aan datgene wat motorrijden zo’n heerlijk verslavende bezigheid maakt: het rijden van hellingshoeken.
Maar nu is het dan zover en staat de Niken in een Oostenrijks Alpendecor klaar voor een eerste testrit. Lees het hele artikel over de Yamaha Niken in MotoPlus 11/2018, vanaf 2 juni in de winkel !