Eerste Test BMW R18
Zonder tegenslag geen succes, luidt een gevleugelde uitspraak. Ook bij BMW hebben ze zo’n hoofdstukje waar ze waarschijnlijk met lichte hoofdpijn aan terugdenken, en wel R1200C genaamd. De Duitse boxercruiser was slechts een jaar of zes in productie alvorens ‘ie met stille trom van het mondiale motortoneel verdween.
Commercieel gezien waren de eerste schreden van BMW op cruisergebied dus niet bepaald succesvol, maar dat weerhoudt de Duitsers er niet van om andermaal een poging te wagen dit stukje braakliggende terrein in de eigen line-up te ontginnen. Dit keer pakken ze de zaken ook duidelijk anders aan. Dus niet met een aangepaste versie van de actuele 1250-boxer, maar met een compleet nieuw boxerblok dat nieuwe maatstaven zet. Niet qua topvermogen, maar wel qua cilinderinhoud en looks. Daarbij werd er voor de looks met een schuin oog gekeken naar de fameuze R5 uit 1935 gekeken, met zijn fraaie glad gestileerde kleppendeksels en carter. Inspiratie werd er ook opgedaan bij de Münchener Bierfeesten, de zuigerdiameter van 107 millimeter schijnt namelijk exact gelijk te zijn aan de daar gebruikte bierpullen. Door de zuigers exact tien centimeter op en neer te laten bewegen, komt de cilinderinhoud van het blok uit op 1.802 cc.
Een onvervalste ‘big boxer dus, of dikke BMW zo je wilt, waar wij in de schitterende omgeving van BMW’s thuishaven München de eerste meters mee mochten rijden. Kan de R18 retro-cruiser de best wel hooggespannen verwachtingen waarmaken? Dat lees je in MotoPlus 19/2020 (vanaf 2 oktober in de winkel). Altijd op de hoogte willen zijn van alles wat er speelt in motorland? Klik dan hier voor een abonnement.