Eerste Test Benelli 752S
Na een reeks lichtere modellen in verschillende segmenten lanceert Benelli met de nieuwe 752S een wat zwaardere, stijlvolle naked rond een 754cc-paralleltwin. In MotoPlus 10/2020 gaan we kijken of de Chinese Italiaan zich kan meten met de gevestigde orde in het zwaarbevochten naked middensegment.
Om het mild uit te drukken, net als zoveel andere Italiaanse merken kent Benneli een ietwat roerige historie, waarbij het financieel nogal eens aan de rand van de afgrond stond, maar uiteindelijk ook altijd wel weer boven kwam drijven. Sinds de Chinese Q.J. Group aan boord is, presenteerde Benelli vooral lichtere machines met een longinhoud tot 600 cc, waaronder bijvoorbeeld een reïncarnatie van de vroegere Leoncino en TRK502 allroad.
Met de 752S slaan ze dus een iets andere weg, niet alleen qua blok trouwens. Ook de ‘veel motor, voor weinig geld’ benadering is vaarwel gezegd. Prijstechnisch staat ‘ie namelijk op gelijk niveau met concurrenten als de Yamaha MT-07, Kawasaki Z650 en Suzuki SV650. Dat schept natuurlijk de nodige verwachtingen wat betreft aankleding en gebruikte componenten.
Of de nieuwe Benelli 752S die verwachtingen waarmaakt, lees je in de eerste test in MotoPlus 10/2020 (nu in de winkel). Liever een abonnement? Klik dan hier en krijg direct toegang tot ons digitale archief met meer dan 300 online uitgaven.