Eerste Test Aprilia Tuono 660
Komt het op (zeer) sportieve naked bikes aan, dan heeft Aprilia een naam hoog te houden. Al sinds de tweede generatie van de oude RSV Mille uit 2002 stond er naast iedere superbike een naakte evenknie op nagenoeg dezelfde basis in de prijslijst van de Italianen. De Tuono inderdaad, waarvan er komend jaar zelfs twee zijn, de V4 krijgt namelijk bijval van de Tuono 660.
Die is natuurlijk gebaseerd op de nieuwe RS660 en de kille cijfers op papier beloven al veel goeds: een milde 183 kilo op de heupjes en 95 pk sterk. Vijf pk minder dan de RS660 zal de opvallende lezer zijn opgevallen, maar of je die in de praktijk zult missen is maar de vraag. Het litervermogen van de Tuono bedraagt nog altijd 144 pk, daar ligt de veel meer toeren draaiende V4 van de Tuono 1100 met 162 pk helemaal niet zo ver boven. Bijkomend voordeel is dat het de Tuono geschikt maakt om terug te tunen tot A2-motor en daar zal de 35 kW-adolescent zeker heel blij van worden.
Ergonomisch gezien zijn de verschillen ten opzichte van de RS660 uiteraard een stuk groter. Zo kreeg de Tuono een normaal, negen centimeter hoger stuur, terwijl de voetsteunen een tikkie meer naar voren en lager gepositioneerd zijn. Die zijn bovendien van een rubber-inzet voorzien. Een iets meer rechtop zitpositie kortom. En ook op het gebied van uitrusting onderscheidt zich op een opvallend punt van zijn gekuipte broer.
Wat dat precies is en hoe de naked-kuur van Aprilia zich in de praktijk vertaalt, lees je allemaal in MotoPlus 6/2021, die vanaf 19 maart in de winkel ligt. MotoPlus thuis op de mat kan uiteraard ook, sluit daarvoor hier een abonnement af en krijg direct toegang tot ons digitale archief met meer dan 360 uitgaven en 4.680 testen, artikelen, reportages, interviews, columns en reisverhalen!