Eerste indruk Triumph Street Triple 765 R
Met de Street Triple 765 R 765 RS en de Moto2 Edition lanceert Triumph een drietrapsraket aan nieuwe Street Triple-modellen. Op heerlijke wegen rond het Spaanse Jerez de la Frontera maken we kennis met de 765 R.
Voor dit nieuwe modeljaar is het motorblok aangepast en heeft ook de elektronica van deze Britse pretletter een flinke oppepper gekregen. Dat laatste was zeker nodig, aangezien de Street Triple op dat vlak steken liet vallen vergeleken met de concurrentie in deze klasse. Dat hebben de Britten aangepakt en dus heeft de ‘R’ nu vier rijmodi (Rain, Road, Sport en een vrij configureerbare) en dankzij het gebruik van een 6-assige IMU werkt de tractiecontrole en het ABS nu hellingshoekafhankelijk. Daarnaast is een quickshifter met blipper-functie standaard en heeft de ‘R’ hetzelfde TFT/LCD-display als de Tiger Sport.
Dan het blok. Dat was al een toonbeeld van prettige souplesse, maar Triumph heeft de driepitter voorzien van nieuwe drijfstangen en zuigers, nieuwe in- en uitlaatkleppen en nieuwe nokkenassen voor meer kleplift. De triple levert nu 120 pk bij 11.500 toeren en 80 Nm bij 9.500 toeren.
Wat uiterlijk betreft zien we aanpassingen op detailniveau, met een iets hoekiger vorm van tank en stroomlijndelen, een nieuwe uitlaat en de kenner ziet ook een licht gewijzigde dubbele koplamp. Daarnaast zorgt het bredere stuur van de Speed Triple 1200 RS voor een iets steviger ogende schouderpartij. Verder is het zitarrangement vertrouwd en ongewijzigd.
Dat geldt ook voor het lekkere hese keelgeluid dat direct na een druk op de startknop volgt. De koppeling is goed doseerbaar en al snel schieten we door het swingende bochtenwerk. De driecilinder spreekt lekker soepel aan en met de banden eenmaal op temperatuur is het dan al snel volle bak genieten van de souplesse waarmee ook dit lekker elastisch aanvoelde blok vanuit het lagere middengebied naar voren wil. Snel short shiftend door de versnellingsbak blijf het vermogen tot in het 5-cijferige toerenbereik op die kenmerkend gelijkmatige wijze klimmen, en dat begeleidt door het heerlijk malende geluid van de driepitter.
Qua vering is alles bij hetzelfde gebleven. Dat was al goed, dus waarom veranderen om het veranderen? De 189 kilo wegende ‘R’ stuurt niet hyper-wendbaar, maar wel uitgesproken gemakkelijk en stabiel én met voldoende comfort, waarbij de Conti-rubbers prima feedback geven.
In de Sport-modus grijpt de tractiecontrole merkbaar later in, maar bij stevig accelereren over hobbelig wegdek zorgt het er op fijne wijze voor dat de achterzijde mooi in het spoor blijft volgen. Het ABS werkt al net zo fijngevoelig, waarbij de voorrem lekker stevig bij en toch mooi te doseren is.
Nieuwsgierig naar de volledige test van de € 11.995,- kostende Triumph Street Triple 765 R? Die lees je in MotoPlus 6, die op 17 maart verschijnt.