Nieuws

Eerste indruk: Royal Enfield Guerrilla 450

Met de Guerrilla 450 lanceert Royal Enfield een roadster op basis van het watergekoelde vierkleps-blok. Geen vertrouwde retro dit keer, maar een moderne naked. Hoe goed verstaat Royal Enfield dat kunstje?

In India weten ze een ding zeker: met alleen retro’s in het verkoopprogramma win je de oorlog niet. Het is tijd voor iets nieuws; de Guerrilla 450. Het motorblok zagen we eerder in de Himalayan 450. Niet langer een luchtgekoeld langeslagblok met stoterstangen dat op elke hoek van de straat een verbrandingsklap geeft, maar een moderne configuratie.
Met 184 rijklare kilo is de Royal Enfield bezwaarlijk corpulent te noemen, maar even ter vergelijking: een Yamaha MT03 weegt 167 kilo. Digitaal is de Guerrilla prima bij de tijd, het complete dashboard en diens innige band met een mobiele telefoon zijn goed voor elkaar.
De relatief eenvoudige vering doet het gedurende de 170 kilometer lange testrit in de bergen achter Barcelona prima. Daarbij maakt het niet uit of er een licht klein mannetje in het zadel zit of een iets meer uit de kluiten gewassen rijder. In beide gevallen is de vering onopvallend aan het werk. In het zadel doet zich hetzelfde fenomeen voor als bij de vering. Een kleine rijder voelt zich net zo goed thuis als een grotere.
Het eencilinderblok kan ook prima uit de voeten op de speelwegen die de Indiase motorfietsfabrikant had uitgezocht. Royal Enfield claimt dat het blok over 85% van het maximum koppel beschikt tussen de 3.000 en 8.000 tpm, maar in de praktijk zoek je het al snel boven de 5.000 tpm.
De Guerrilla 450 is na de Himalayan 450 de tweede moderne motorfiets waarmee Royal Enfield op zoek gaat naar een groter marktaandeel én een andere doelgroep. De motorfiets is enorm toegankelijk en tegelijk geschikt voor groot, klein en voor mensen met een kleine portemonnee. De eencilinder is geen ode aan het verleden, maar aan het heden.

Weten wat de grootste minpunten en voordelen zijn van de Guerrilla 450? Koop dan de nieuwste Motoplus voor de test van vijf pagina’s.
Nieuwsgierig naar de Guerrilla 450? Zoek dan hier naar een dealer in de buurt.

Gerelateerd nieuws

BMW vernieuwt F900R en F900XR

BMW vernieuwt F900R en F900XR

21 november, 2024

BMW geeft de F900R en F900XR een update voor modeljaar 2025. Beide modellen hebben nu een Euro5+-proof motorblok en ...

Overig nieuws