Eerste indruk Kawasaki Z650 2023
De Z650 beschikt vanaf dit jaar over tractiecontrole. Verder kreeg de naked rondom led-verlichting. De wijzigingen zijn dus op de vingers van een hand te tellen en toch verrast die ouwe vertrouwde Z650 alsnog bij de eerste test.
Met de tractiecontrole en led-verlichting zijn de vernieuwingen voor 2023 benoemd. Gebleven is de tweecilinder die 68 pk en 64 Nm produceert. Ook het conventionele rijwielgedeelte met stalen buizenframe, telescoopvork en monoschokdemper zijn ongewijzigd.
Kawasaki laat ons op Ibiza twee dagen met de Z650 rijden. Op dag één proberen we in het wiel van de enthousiaste voorrijder te blijven. Op dag twee rijden we met behulp van een TomTom-navigatiesysteem in ons eigen tempo kriskras over het eiland. Uiteindelijk is dag één de leukste voor zowel motorfiets als rijder. Zeker het tweecilindertje geniet van een wat hoger tempo en het daarbij behorende toerental.
Op dag twee gaat het iets toeristischer door het mooie binnenland. Schakellui rond tuffend had een beetje meer vermogen onderin het ritje iets spannender gemaakt, maar het blok draait al wel met een paar toeren op de klok soepel rond. En die tractiecontrole? Die grijpt in de meest voorzichtige stand erg enthousiast in, maar op de sportievere stand 1 gebeurt dat amper.
De Z650 is ondanks de nieuwe tractiecontrole vooral zichzelf gebleven. De nieuwe tractiecontrole maakt hem voor beginners nog aantrekkelijker. Rijden, sturen en remmen gaat allemaal even makkelijk. Hoe de Z650 zich gaat houden tegenover de tot op de tanden gewapende Japanse concurrentie, moeten vergelijkingstesten maar uitmaken. Qua prijs (€ 8.399,-) is hij zijn tegenstrevers allemaal te snel af. Juist in deze (beginners)klasse is dat een niet te onderschatten pluspunt.
Wil je echt alles weten over de sterke en zwakke punten van de Z650, koop dan Motoplus nummer 5. Kijk hier voor alle specificaties en dealers van de Kawasaki Z650