Nieuws

Eerste indruk Kawasaki Ninja 7 Hybrid

In de autowereld is de hybride al jarenlang een ingeburgerd begrip. Op een paar experimenten met hybride scooters na was het in de motorwereld echter doodstil. Tot nu. Met de nieuwe Ninja 7 Hybrid lanceert Kawasaki de eerste in serie geproduceerde hybride motorfiets. In en rond Barcelona maken we kennis met misschien wel een heel nieuwe manier van motorrijden.

De nieuwe Ninja 7 Hybrid oogt als een normale sportieve motorfiets met een conventionele verbrandingsmotor, maar kijk je nog eens goed, dan verraadt de flinke afstand tussen voor- en achteras dat hier iets bijzonders aan de hand is. Ruim 1,5 meter meet die wielbasis en dat komt vooral op het conto van de extreem lange swingarm. Die lange achterbrug is nodig om plek te bieden aan een elektromotor achter het motorblok en het accupakket onder het zadel. 

Dat motorblok is de nieuwe 451cc-paralleltwin met 59 pk vermogen en 43 Nm koppel, die Kawasaki ook in de nieuwe Eliminator 500 zit. Anders dan bij de Eliminator 500 is deze variant voorzien van een aan de verbrandingsmotor gekoppelde vloeistofgekoelde elektromotor, met nominaal 7,0 kW (9,5 pk) en maximaal 9,0 kW (12 pk) vermogen, en een 1,4 kWh accupakket met randapparatuur, wat het geheel transformeert tot een hybride. Een zogeheten ‘strong’ hybride, aangezien je volledig elektrisch kunt rijden met de Ninja 7 Hybrid én de elektromotor als ondersteuning kunt gebruiken. 

Daarvoor is de Kawasaki voorzien van drie rijmodi, die je met de knoppen op de linker stuurhelft kunt selecteren. In de volledig elektrische EV-modus heb je maximaal zo’n 12 kilometer rijbereik om je emissieloos te verplaatsen in bijvoorbeeld stadscentra. In deze modus werkt de door de ECU aangestuurde geautomatiseerde versnellingsbak van de Ninja Hybrid 7 volledig automatisch. Van de zes versnellingen zijn dan uitsluitend de eerste vier actief. In EV-modus heeft de Kawasaki een top van zo’n zestig kilometer per uur, prima om lekker mee te stromen in het stadsverkeer. 

Buiten stad of stadscentrum kun je overschakelen naar de Eco-Hybrid-modus. In deze modus werkt de elektromotor uitsluitend nog ondersteunend bij het wegrijden. Tot 2.000 toeren (dan rijd je ongeveer 20 km/uur) steekt ‘ie een helpende hand toe en daarna neemt de verbrandingsmotor het over. In deze modus zijn alle zes versnellingen beschikbaar en kan er naar wens automatisch óf handgeschakeld middels flippers op het stuur worden gereden. Deze modus is vooral gericht op zuinig rijden. Rijd je in de automatische stand, dan merk je dat de bak steeds heel vroeg doorschakelt naar een hogere versnelling en je na een paar honderd meter al in zes rijdt. 

Deze combinatie moet je ook vooral als een praktische zien, niet als een waarvan je hartslag in de drie cijfers schiet. Zelf terugschakelen als je even snel wilt inhalen, doet de bak niet. Je kunt hem wel handmatig ‘overrulen’, maar dan blijft de bak vervolgens ook in de manuele stand staan en moet je hem zelf weer omzetten. Even wennen.

De Sport-Hybrid-modus is voor lekker sturen op buitenwegen. De twin wordt dan alleen nog bij volgas licht (2 kW) ondersteund door de elektromotor. In deze stand kun je ook gebruik maken van de e-boost-functie, waarmee je vijf tellen lang de volle 9 kW vermogen van de elektromotor als extra hebt en je als joker een flinke duw in je rug krijgt. Na die vijf tellen heeft het systeem even hersteltijd nodig voor het weer geactiveerd kan worden om te voorkomen dat het accupakket oververhit raakt. De versnellingsbak werkt in de Sport-Hybrid-modus uitsluitend manueel, maar een volledig automatische modus zou ook hier niet verkeerd zijn. 

Ondanks die lange wielbasis valt er best goed te sturen met de Ninja 7 Hybrid. Je moet hem in het bochtenwerk wel iets nadrukkelijker op de gewenste lijn drukken dan je zou verwachten van een conventionele 500-twin in dit segment, maar eenmaal op lijn blijft de Kawasaki wel mooi en neutraal volgen. 

Concluderend kun je rustig stellen dat Kawasaki met deze nieuwe Ninja 7 Hybrid haar nek uitsteekt en dat is zonder meer prijzenswaardig, ook al zou je na een dag sturen links en rechts wat meer keuzemogelijkheden willen hebben. De Ninja 7 Hybride biedt hoe dan ook een frisse andere blik op toekomstige mobiliteit dan elektrisch alleen. Vermeldenswaardig is in die zin ook dat de nieuwe 451cc-paralleltwin al klaar is voor het gebruik van e-fuel. En wat gaat ‘ie dan kosten? De officiële prijs is nog niet bekend, maar ga uit van een bedrag net onder de 13 mille. En ga ‘m vooral zelf eens proberen straks! 

Benieuwd naar de volledige eerste test? Die lees je in MotoPlus 21, die op vrijdag 27 oktober verschijnt.

Gerelateerd nieuws

Waarom zijn Kawasaki’s groen?

Waarom zijn Kawasaki’s groen?

30 november, 2024

Kawasaki wordt vaak in een adem genoemd met de kleur groen. Maar hoe zit dat eigenlijk? Het verhaal achter de band ...
Gespot: Triumph Trident 800

Gespot: Triumph Trident 800

29 november, 2024

In 2021 blies Triumph de legendarische naam Trident nieuw leven in, en wel in de hoedanigheid van de Trident 660. ...

Overig nieuws