Eerste indruk: Kawasaki Ninja 1100SX SE
De Z1000SX bracht in 2011 hoogstpersoonlijk weer wat leven in de sporttoerwereld. Sindsdien heeft de Kawasaki de nodige concurrenten gekregen. Om ze voor te blijven introduceert Kawasaki de 1100-variant. Wij hebben er de eerste meters mee afgelegd, is het ding nog altijd zo verslavend lekker?
Voor alle motorische vernieuwingen aan de Ninja 1100SX kunnen we hier een lang betoog afsteken, maar het is gemakkelijker om te verwijzen naar de eerste test van de Versys 1100. Het 2025-model van die crossover beschikt namelijk eveneens over hetzelfde 1100-blok, al zijn er weldegelijk verschillen in de mappings om de Ninja iets sportiever aan te laten voelen.
Dat laatste is gelukt; de koppelrijke en smeuïge viercilinder is alleen maar beter geworden. Onderin was de viercilinder altijd al massief sterk, de 1100-variant voelt tussen de 4.000 en 6.000 gretig én massief sterk. Heerlijk zoals dat er aan trekt. Telkens weer shortshift je in plaats van door te trekken naar de hogere toerentallen. Het vermogen onderin is verslavend lekker. Alsof elke pk en elke Nm zijn overgoten met een hele emmer frietsaus.
De Ninja 1100SX is meer van hetzelfde en hoewel dat niet als een compliment klinkt, is dat het wel. Het is misschien jammer dat er uiterlijk niets verandert, maar het nog dikkere en romigere blok past perfect bij de sporttoerder. In dagelijks gebruik mis je die paar pk’s bovenin echt niet, maar profiteer je volop van het nog vettere middengebied. De SX beschikt altijd al over sterke punten: comfortabel, sport én toer, sportief lijnenspel en een waanzinnig blok, maar vooral dat laatste is nog indrukwekkender (en ietsje zuiniger) geworden.
Ben je komend jaar toe aan een nieuwe sporttoermachine en wil je daarom werkelijk alles weten van de Ninja 1100SX? Lees dan de volledige test in Motoplus 23. Die ligt vanaf donderdag 28 november in de boekwinkel en kiosk.
Klik hier als je op zoek bent naar een Kawasaki dealer bij jou in de buurt.