Eerste indruk Energica Experia
Met de Experia introduceert motorfietsfabrikant Energica het ‘Green Tourer-segment.’ Een crossover met op papier indrukwekkende prestaties. Wij reden de eerste kilometers met deze exclusieve Italiaan.
Eerst maar de cijfers waarop iedereen met smart zit te wachten. De Experia is goed voor een bereik van: 420 kilometer in de stad, buiten de stad 208 kilometer en gecombineerd 256 kilometer. Om maar direct met de deur in huis te vallen: dat lijkt er in te zitten. Na 120 kilometer lekker doorrijden in de Dolomieten was net iets meer dan de helft van de stroom uit de batterij verdwenen.
Van bergpas naar bergpas is het genieten in deze prachtige omgeving. Het is indrukwekkend wat de Experia hier presteert. De motor trekt als een dolle en gaat maar door en door en door. De snelheidssensatie door het overal aanwezige moddervette koppel is geweldig. Bovendien laat het blok zich tot op de millimeter nauwkeurig doseren. Dit rijdt zo makkelijk en tegelijk zo woest.
Qua sturen verdient de Experia een enorme pluim. Vooraf ben je nog bevreesd voor een motorfiets van 260 kilo, maar in de eerste haarspeldbocht ben je al volledig één met de motor. In het korte bochtenwerk druk je de motorfiets moeiteloos onder je weg en in de snelle bochten blijft alles strak. Een krappe lijn hou je moeiteloos aan en je prikt de motorfiets precies waar jij wil.
Onvoldoendes zijn er amper aan de andere kant. Oké, het prijskaartje is met € 31.659,- simpelweg pijnlijk, maar niet onredelijk in direct vergelijk met zijn concurrenten. Het gewicht blijft hoog. Het ontbreken van een parkeerrem voelt wel als een gemis.
De technische vernieuwingen lees je hier. Het eindoordeel over de Energica Experia kun je lezen in Motoplus 13. Meer informatie over Energica vind je hier.