Eerste indruk CFMoto 800MT Sport/Touring
Dat China op de deur klopt is een understatement. Een van de grotere Chinese merken is CFMoto, waarvan we de nieuwe 800MT Sport en Touring, voorzien van de 799cc paralleltwin van de KTM 790 Adventure, in Spanje reden.
CFMoto maakt naast complete motoren ook motorblokken en onderdelen voor derden. Voor KTM maakt het bijvoorbeeld de 790- en 890-tweecilinders die in de Duke en Adventure’s zitten. En juist dat moderne tweecilinderblok mag CFMoto nu ook zelf op de markt brengen in een nieuw eigen model: de 800MT allroad.
Vergeleken met de 799cc-KTM-twin, die KTM alleen nog in de teruggekeerde 790 Duke gebruikt, bleef het technische hart vrijwel ongewijzigd. Het topvermogen is met 70 kW (95 pk) gelijk aan dat van de KTM, maar het blok heeft met 9.000 tpm wel 1.000 toeren meer nodig om dat te halen. Vreemd is het dus niet dat het koppel met 77 NM bij 7.500 tpm ook iets lager uitvalt dan de 88 Nm @ 6.600 tpm die KTM claimt voor hun 790. Ook het frame van de nieuwe CFMoto 800MT is nadrukkelijk KTM-gebaseerd. Qua vering gaat CFMoto trouwens wel een geheel eigen weg, want voor en achter vinden we volledig instelbare Kayaba-veerelementen terug op de 800MT.
Ook met de aankleding ging CFMoto een eigen weg: hij oogt meer als een toermachine met avontuurlijke uitstraling. Er is niet bespaard op de uitrusting; we noemen de 19 liter-tank, adaptieve led-verlichting, 7-inch TFT-kleurendashboard, twee USB-aansluitingen plus een gewone 12-volt-aansluiting, bochten-ABS, cruise control, mistlampen en stoere valbeugels. Kosten? € 12.499,-. Maar er is dus ook nog een 800MT Touring. Die kost € 14.099,- en heeft naast de hierboven genoemde zaken ook nog gespaakte wielen met goudkleurige velgen, bandenspanningscontrole, handkappen, verwarmde handvatten en verwarmde rijdersbuddyseat, carterbeschermer, middenbok, stuurdemper en een quickshifter voor op- en terugschakelen.
Het verbaast niet dat de KTM-twin prima loopt. Maar eenmaal op pad merk je echter ook al vlot dat de elektronica net niet zo verfijnd werkt als bij KTM zelf. De afstelling lijkt net dat kleine beetje finesse te missen, waardoor de gasreactie bij een sportieve rijstijl wat vertraagd aanvoelt. Verder loopt het blok netjes en vanaf zo’n 3.500 voelt de twin zich als een vis in het water. Het blok heeft twee mappings (Sport en Rain), maar is het even graven in de menustructuur om te switchen. Dat geldt voor meer zaken en daar is ruimte voor verbetering. De vering en de standaard Maxxis-banden blinken uit op de bergwegen in Spanje. Het geheel stuurt heerlijk neutraal en stabiel en ook de remmen staan, na even doorknijpen, hun mannetje. De zit is prima, al vragen we ons af of langere rijders door het sterk getrapte zadel ook goed zullen zitten.
Al met al een keurige machine, ook al is het niet echt een koopje meer. Nieuwsgierig geworden? In MotoPlus 8 lees je de volledige test!