Eencilinder terug bij Suzuki!
Onder de noemer ‘Ready 4 anything’ maakt de eencilinder zijn rentree in Suzuki’s weggamma, of meer specifiek in het frame van een motorfiets en niet als scooteraandrijving. Op de Eicma onthult de Japanse fabrikant namelijk de nieuwe DR-Z4S, die er in een Dual Sport (softcore offroad) en SM (supermoto) versie komt.
De naam geeft het al wel grotendeels aan, de DR-Z4S is de opvolger van de populaire DR-Z400S, die zich kort na de milleniumwisseling op het motortoneel meldde. Eerst was de eenpitter enkel als offroad beschikbaar, maar in 2005 kwam daar een supoermoto-variant bij. Tijdens die al lang en breed achter ons liggen, want ergens aan het einde van de jaren nul verdween het duo. Van de Europese markt welteverstaan, in onder meer de VS stonden beide namelijk nog wel gewoon in de prijslijst.
Hoewel de eencilinder viertakt in zijn tijd al behoorlijk modern was met vloeistofkoeling, dubbele bovenliggende nokkenassen en dry-sump smering, moest er voor de revival van DR-Z natuurlijk nog wel het een en ander gebeuren in het kader van Euro5+. De eencilinder heeft dankzij de onveranderde boring x slag van 90 x 62,6 mm nog altijd 398 cc longinhoud, maar is nu uitgerust met onder meer brandstof-injectie, ride-by-wire, twee katalysatoren, dubbele bougies voor een meer efficiënte ontsteking en een uitgebreide boorddiagnose. Verder is het blok voorzien van titanium inlaatkleppen en met natrium gevulde holle uitlaatkleppen voor een optimale thermische huishouding. Het maximum vermogen van de vernieuwde eencilinder bedraagt 38 pk (28 kW) bij 8.000 toeren, het koppel piekt met 37 Nm bij 6.500 toeren. Daarmee is de DR-Z4S meteen ook een heel interessante kandidaat voor A2-rijders. Het blok, voorzien van een anti-hop koppeling, is gekoppeld aan een vijfversnellingsbak, waarbij de topsnelheid ongeveer 150 km/uur bedraagt.
Het rijwielgedeelte is redelijk hetzelfde gebleven. Een stalen hoofd- met een aangeschroefd aluminium subframe vormt de basis, met aan voor- en achterzijde volledig instelbare veercomponenten van KYB. De veerwegen zijn op de S met respectievelijk 280/296 mm voor en achter een stukje langer dan op de SM (v/a 260/277 mm). Dat zijn uiteraard niet de enige verschillen, de S rolt bijvoorbeeld op een 21 en 18 inch wielcombinatie voorzien van gripvolle offroad-banden. De SM is uitgerust met 17 inch wielen en pure wegbanden. De SM is rijklaar (met volle 8,7 liter metende tank) met 154 kilo overigens ook een tikkie zwaarder dan de S (151 kg).
Op een moderne motorfiets ontkom je niet aan de nodige elektronische snuisterijtjes, zo ook dit speelse duo niet. Aan boord zijn onder meer verschillende mappings (zelfde vermogen, maar andere gasrespons), drievoudige tractiecontrole (uitschakelbaar) en meervoudig ABS. Die laatste kan op de SM ook achter worden uitgeschakeld en op de S zowel alleen achter als volledig. Hoe je de boel hebt ingesteld kun je overigens aflezen op een weliswaar overzichtelijk, maar ook behoorlijk rudimentair ogend LDC-dashboard.
De DR-Z4S wordt leverbaar in het geel/wit en grijs, de SM in het grijs/blauw en wit. Wie geïnteresseerd is, moet wel nog heel even geduld hebben, naar verwachting arriveert het duo in de tweede helft van 2025 bij de Suzuki-dealer.