Nieuws

Ducati presenteert 2025 Multistrada V4 Pikes Peak

Ducati heeft een nieuwe Multistrada V4 Pikes Peak voor 2025 gepresenteerd. Naast Euro 5+ zijn er updates voor de elektronica en een kleine wijziging aan het rijwielgedeelte.

Het verhaal achter de Ducati Pikes Peak is even glorieus als triest. Na twee overwinningen met de Multistrada 1260, die er al was als Pikes Peak, verongelukte Carlin Dunne in 2019 op een Streetfighter V4 S tijdens de training voor de legendarische bergrace in Colorado (VS), waarmee er uiteindelijk in 2021een eind kwam aan motordeelname aan deze race. Desondanks presenteerde Ducati drie maanden later de nieuwe Multistrada V4 Pikes Peak. De basis was de Multistrada V4 S, omgebouwd naar een enkelzijdige swingarm en een 17 in plaats van 19 inch voorwiel. Het 2025-model van de Ducati Multistrada V4 Pikes Peak verschilt oppervlakkig alleen door een nieuwe set stickers op het kuipwerk, dat is aangevuld met wat koolstofvezel maar verder ongewijzigd is. Daaronder heeft Ducati echter nog een paar wijzigingen aangebracht. De kleinste daarvan zou wel eens het grootste effect kunnen hebben: een één millimeter hoger scharnierpunt van de swingarm in het motorblok. Maar goed, dat moet een test straks uitwijzen.

De centrale rekeneenheid in de nieuwe Ducati Multistrada V4 Pikes Peak is al langere tijd de MSC van Bosch, waarop bijna alle extra systemen zijn aangesloten. Nieuw voor 2025 is de Ducati Vehicle Observer (DVO), die het hele voertuig bewaakt en alle subsystemen op elkaar afstemt. Met andere woorden, Ducati gebruikt de informatie van verschillende subsystemen zoals het chassis, de motor en de remmen, gebruikt deze gegevens om de rijtoestand van de motor nauwkeurig te bepalen en past de bronsystemen dienovereenkomstig aan om de prestaties te verbeteren. 

Bijvoorbeeld: als de motor in een bepaalde versnelling rijdt, onder een bepaalde belasting, bij een bepaalde hellingshoek, kan de DVO afleiden hoeveel de rijder weegt en daaruit berekenen hoe de demping, tractiecontrole enzovoort moeten worden bijgesteld. Zeer interessant, net als het eCBS, dat ook de achterrem activeert als de rijder alleen voor remt. Als klap op de vuurpijl: het radarsysteem voor adaptieve cruisecontrol en het dodehoekwaarschuwingssysteem.

Vertrouwd en geliefd: het aluminium frame van de Ducati Multistrada V4 Pikes Peak herbergt nog steeds de bekende Granturismo V4-krachtbron met conventionele kleppentrein, 1.158 cc, 170 pk en 123 Nm. Naast de Euro 5+ setting met echte rijgeluidemissies en katalysatorbewaking, kan de V4 op slechts twee cilinders kan draaien. Volgens Ducati zou dit tot 6 procent benzine moeten besparen. Het was al bekend dat de cilinderuitschakeling bij stationair toerental het brandstofverbruik en de warmteontwikkeling vermindert.

Geen verrassing: zonder wijzigingen aan de hardware blijft de Ducati Multistrada V4 Pikes Peak net zo licht of zwaar als voorheen met ongeveer 240 kilo rijklaar. De nieuwe Pikes Peak is er voor € 37.890,-. 

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws