Deze motoren zijn niet meer welkom in Oostenrijk, en dat is best vreemd
Oostenrijk heeft sinds 10 juni de illustere eer om als eerste land wegen met een geluidslimiet voor motoren te hebben. Dit betekent dat een groot aantal motoren niet langer welkom is op enkele populaire stukken asfalt in Tirol. Maar over welke motoren hebben we het? En hoe zinvol is zo’n geluidsnorm? Wij zochten het voor je uit.
Namlospass, Hahtennjoch, Tannheimer Tal, Lechtal – allemaal populaire uitstapjes voor motorrijders in Tirol. Maar niet voor iedereen, want de Tiroolse provinciale overheid heeft een decreet uitgevaardigd dat motorfietsen met een stationair geluidsniveau van meer dan 95 dB(A) uitsluit voor deze wegen. Wie het verbod negeert, moet een boete van 220 euro betalen en wordt ook teruggestuurd.
Een bedenkelijke verordening, aangezien er in de homologatieregels van de Europese Unie geen grenzen aan het stationairgeluid worden gesteld. Bij motorfietsen wordt dit stationaire geluid over het algemeen gemeten door de motor, al stilstaand, de helft van het maximale toerental te laten draaien. Bij motoren met een maximaal toerental van minder dan 5.000 tpm wordt dit bij driekwart van het maximale toerental gemeten. Maar, zoals gezegd, is dit stationaire geluid totaal niet belangrijk voor de homologatie. Het geluidsniveau met het meet-toerental staat bij recente motoren op een sticker op het balhoofd van je motor, zodat de politie tijdens een controle een eenvoudige hermeting kan uitvoeren en zo kan vaststellen of de uitlaat standaard is.
De geluidsnorm die wel van belang is voor het verkrijgen van een typegoedkeuring, is het zogeheten ‘rijdend geluid’. Te vinden onder U3 op de typegoedkeuring. Sinds Euro5 ligt de norm hiervoor op 77 dB(A). Onder Euro4 was het nog 80 dB(A). In beide gevallen zitten we daarmee ver onder de 95 dB(A).
Maar omdat Oostenrijk zich nu baseert op het stationair geluid, kunnen eigenaren van volledig legale motoren ineens toch bekeurd worden. Sterker nog, motoren die volgens de Oostenrijkse regels wel toegestaan zijn, mogen in theorie meer geluid maken door hem bijvoorbeeld tot de toerenbegrenzer te jagen zonder een bekeuring te riskeren. Andersom werkt het uiteraard ook. Een motor die nu buiten de boot valt, kan prima onder de 95 dB(A) blijven als er slim geschakeld wordt en het toerental laag blijft. Het mag duidelijk zijn, de mate van geluidsoverlast wordt vooral bepaald door het gedrag van de motorrijder. Oostenrijk heeft echter besloten hier niet op te handhaven. Of het land met de geluidsnorm, de geluidsoverlast van motoren terugdringt is daarom zeer de vraag. Even bizar is dat ’te luide’ motoren wel in de aan de wegen gelegen dorpen mogen rijden, omdat hier geen verbod is ingesteld.
Of je motor nog welkom is op de getroffen Tiroolse wegen (zie het kaartje voor de bewuste wegen), kun je eenvoudig nakijken bij het RDW via ovi.rdw.nl . Het stationaire geluid, waar de regel zich op baseert, staat vermeld onder U1 onder het kopje ‘Motor & Milieu’.
Aanvullend hebben wij ook even gekeken hoe het met het huidige 2020-assortiment zit.
Deze 2020-motoren riskeren een boete op de Tiroolse wegen
Aprilia | RSV4 1100 Factory |
---|---|
RSV 1000 RR | |
Tuono V4 1100 Factory | |
Tuono V4 1100 RR | |
Ducati | Diavel 1260 |
Hypermotard 950 | |
SuperSport | |
Multistrada 1260 | |
Multistrada 1260 Enduro | |
Panigale V2 | |
Panigale V4 | |
Panigale V4R | |
Streetfighter V4 | |
Harley-Davidson | XL1200NS Iron 1200 |
Harley-Davidson XL1200C Sportster 1200 Custom | |
Harley-Davidson XL1200X Forty-Eight | |
Harley-Davidson XL1200XS Forty-Eight Special | |
Harley-Davidson XL1200T SuperLow 1200T | |
Harley-Davidson XL1200CX Roadster | |
Harley-Davidson FXDRS FXDR 114 | |
Honda | CBR650R ABS (RH01/RH07) |
Honda CB650R ABS (RH02/RH08) | |
CB1000R ABS (SC80) | |
CBR1000RR ABS (SC77) | |
CBR1000RR SP1 | |
CBR1000RR SP2 | |
CBR1000RR (SC82) | |
CBR1000RR SP | |
Husqvarna | – |
Indian | alle 111 en 116-blokken |
Kawasaki | Z900 (open varianten) |
Ninja ZX-10R/RR/SE | |
Ninja H2 | |
KTM | Duke 890 |
Moto Guzzi | – |
MV Agusta | Brutale 800 Rosso/America |
Brutale 800 RC/RR | |
Brutale 800 Dragster Rosso | |
Brutale 800 Dragster RR/RC | |
F3 800 RC | |
Superveloce 800 | |
Brutale 1000 RR/RC serie Oro | |
Rush 1000 | |
Suzuki | GSX-1000R/RZ |
GSX-R1000 | |
Katana 1000 | |
GSX-S1000 | |
GSX-S1000F | |
Triumph | Bonneville Bobber |
Daytona Moto2 765 | |
Rocket 3 GT/R/TFC | |
Thruxton TFC | |
Street Triple R/RS | |
Street Triple RS (let op, is er in twee uitvoeringen, waarvan één met 96 dB(A) ) | |
Tiger 1200 XCX/XR/XRX/Low | |
Yamaha | YZF-R1 |
YZF-R1M | |
YZF-R6 |
Saillant detail is dat de Triumph Tiger 1200 af-fabriek onder de gestelde norm kan blijven, als hij direct met een Arrow-uitlaat besteld wordt. Dan zit het geluid namelijk op 92 dB(A). Helaas heeft dat voor het papierwerk geen zin, omdat hier de homologatiemeting wordt vermeld en dat is met een standaard uitlaat gebeurd. Wat maar weer bewijst dat de nieuwe regel in Oostenrijk ook welwillende motorrijders treft. Overigens wordt de Tiroolse politie zelf ook door de nieuwe regel getroffen. De Ducati Multistrada 1260, die dienst deed als politiemotor, wordt namelijk niet meer ingezet in Tirol. De motor heeft namelijk een stationair geluid van 102 dB(A).