Deze custom Yamaha uit België is voor de allersnelsten
In het kader van het Yard-Build-programma van Yamaha heeft de Belgische custombouwer Brice Hennebert in zijn Workhorse Speed Shop een Yamaha XSR700 tot een rasechte sprint-motor omgebouwd.
Eigenlijk zouden de Yard Build-motoren Yamaha-klanten moeten inspireren om van hun eigen motor ook een one-of-a-kind te maken. Maar voor de Workhorse Shop heeft Yamaha de teugels toch wat laten vieren. Deze motor hoeft namelijk niet in de smaak te vallen, maar moet domineren. Specifiek in de fabrieksklasse tijdens de Sultans of Sprint, een reeks wedstrijden waarbij de snelste motoren het tegen elkaar opnemen in een dragrace.
Verbouwd
Om dat te kunnen heeft Hennebert de Yamaha XSR 700 compleet verbouwd. Zo is de motor langer, platter en veel sneller gemaakt. Zo’n beetje ieder onderdeel van de standaard motor is onder handen genomen. Het frame met ruim 15 centimeter verlaagd en de uit aluminium vervaardigde voorpanelen en tank zijn geïnspireerd op de FZR750 waarmee Christian Sarron in 1985 meedeed aan de Bol d’Or. Daarnaast zijn de voetsteunen verder naar achter geplaatst en werd de swingarm met ruim 10 centimeter verlengd.
Omdat de XSR700 met zijn tweecilinder een van de kleinste blokken in de fabrieksklasse heeft, moest er ook motorisch gezien flink aan gesleuteld worden. Wat er allemaal gebeurd is? “Als ik dat allemaal op moet noemen, ben ik zo een uur aan het praten”, vertelt Hennebert. “De grootste verandering is denk ik het lachgas-systeem dat we toegevoegd hebben.” Uiteraard gecombineerd met remmen uit de racerij zodat de motor over voldoende stopkracht beschikt.
De Yamaha Workhorse XSR700 is onder meer in Italië, België, Duitsland en Frankrijk te zien tijdens de Sultans 0f Sprint-wedstrijden.