Concurrentie voor Ténéré 700 dient zich aan
Met de 800MT-X afficheert CFMoto zich steeds duidelijker als producent van serieuze avonturenmotoren. Leuke eigenwijze kenmerken: een extra (optionele) 8L benzinetank achter en een (eveneens) optionele compressor onder het zadel.
Na de 800X van Kove is de 800MT-X een volgende concurrent voor de gevestigde orde. Met de ruige allroad richt CFMoto zich op motorrijders die daadwerkelijk regelmatig het onverharde opzoeken. Die liever een setje TKC80’s om hun velgen hebben liggen dan straatrubber. Wie de specificaties van de nieuwkomer bekijkt, ziet er duidelijk de offroad-potentie in.
De veerwegen voor en achter bedragen liefst 230 millimeter. Voor zit een imposante Ø 48 mm volledig instelbare upside-down voorvork van YUAN en achter een eveneens volledig instelbare monoshockdemper van dezelfde fabrikant. Even ter vergelijking; de MT Explore heeft 160 millimeter veerweg voor en 150 millimeter achter en de voorvork meet slechts Ø 41 mm. De X heeft met 240 millimeter grondspeling liefst 50 millimeter meer dan de Explore.
De X is in alles een maatje meer dan zijn stalgenoot. Het maximale vermogen van de tweecilinder is met 95 pk bij 8.500 tpm gelijk, maar de X heeft met 87 Nm bij 6.750 tpm wel 10 Nm meer dan de Explore. De hoeveelheid mee te slepen benzine is eveneens indrukwekkend. De standaard benzinetank slokt dankzij de KTM’achtige hamsterwangen 22,5 liter weg en dan kun je ook nog kiezen voor een optionele 8 liter tank achteraan.
Door de flinke hoeveelheid peut aan boord is de X geen lichtgewicht. Rijklaar zet hij 214 kilo op de weegschaal. Dat zijn er negen meer dan een Ténéré 700, maar die heeft dan ook flink minder benzine aan boord. Uit China komt de vergelijkbare tweecilinder Kove 800X, maar die is wel liefst 29 kilo lichter.
Dat de zadelhoogte 870 millimeter bedraagt is niet zo vreemd voor een allroad. Dat er onder dat zadel een plekje is voor een compressor is wel opmerkelijk. Het maakt het oppompen van de banden (21” en 18” spaakwielen) na een offroad-sessie wel stukken eenvoudiger.
Qua elektronica is de CFMoto rijk uitgerust. De 800MT-X heeft de drie rijmodi Standard Rain en Offroad, een quickshifter, bochten-abs, cruisecontrol, Bluetooth-connectiviteit en een bandenspanningmeter. Alle informatie is af te lezen van het verticale 7” TFT-dashboard. De 800MT-X is leverbaar in zwart en het blauw dat we van de 450-variant kennen.
Over de prijs is nog niets bekend. Ter indicatie: voor de MT800 Explore vraagt CFMoto ondertussen € 14.499,-. De 800X staat al in februari 2025 in de showroom.