CFMoto 800 MT-X leverbaar in China, Europa volgt
KTM-partner CFMoto gaat de strijd aan in het allroad-middensegment met de nieuwe CFMoto 800 MT-X, voorzien van een 95 pk sterk KTM-blok. Deze motor komt in 2025 naar Europa en de technische gegevens zijn inmiddels bekend, voor twee modelvarianten.
CFMoto is al langer bekend als de Chinese partner van KTM en produceert naast eigen modellen ook verschillende modellen voor KTM. De CFMoto 800 MT, een afgeleide van de KTM 790 Adventure, is al in Europa te koopIn 2025 volgt met de CFMoto 800 MT-X een nieuwe variant.
De CFMoto 800 MT-X wordt een ‘echte’, dus echt offroad capabele, allroad, en is niet alleen getooid met een in dit segment haast obligaat snavelvormig voorspatbord maar valt vooral op door de gebruikte wielen: draadspaakwielen in enduroformaat, met 21 inch voor en 18 inch achter. Daar omheen tubeless banden in de terreinmaten 90/90-21 voor en 150/70-18 achter. De vorige, meer gematigde CFMoto 800 MT met de extra aanduiding Touring staat standaard op 19 inch voor en 17 inch achter.
De gematigde veerwegen van die 800 MT – 160 mm voor, 150 mm achter – worden ruim overtroffen door die van de nieuwe 800 MT-X. Wat dat betreft kun je straks zelfs kiezen uit twee varianten: een met veerwegen van 190/200 mm voor en achter en met een wel heel royale 230/240 mm.
Net als bij KTM is het frame gemaakt van chroom-molybdeenstaal, zijn de achterschokdemper en de upside-down telescoopvork van Kayaba (KYB) beide volledig instelbaar en is er ook een stuurdemper aan boord. Afhankelijk van de uitvoering is de zithoogte 830 of 870 mm. De tank, die aan de zijkanten naar beneden doorloopt ten gunste van het zwaartepunt – net als bij KTM – bevat liefst 22,5 liter brandstof, wat zou betekenen dat de CFMoto 800 MT-X zo’n 214 kg rijklaar zou wegen. Daarmee zou hij relatief licht zijn.
De CFMoto 800 MT-X wordt aangedreven door de door KTM ontwikkelde LC8c-tweecilinder-lijnmotor. Net als bij de KTM 790 Adventure met 799 cc, een maximum vermogen van 95 pk, in dit geval bij 8.500 tpm, en een koppel van 87 Nm bij 6.750 tpm. Eerdere 800 MT-modellen zijn iets minder krachtig met 91 pk en 75 Nm. De MT-X heeft drie rijmodi: standaard, regen en offroad.
Sommige details van de 800 MT-X waren al aangekondigd bij de presentatie van de MT-X Concept. Met name het TFT-kleurendisplay, dat verticaal in de cockpit is geplaatst. Oorspronkelijk in 8-inch-formaat, maar uiteindelijk is het een 7-inch-uitvoering geworden. Zonder touchscreen-bediening, maar met connectiviteit en een in vier standen verstelbare hoek.
Ook aan boord zijn ABS en tractiecontrole van Bosch, beide hellingshoekgevoelig en uitschakelbaar, cruisecontrol, een bandenspanningscontrolesysteem en een quickshifter. Het ruitje is traploos verstelbaar. Tot de standaarduitrusting behoren ook handkappen, een aluminium motorbeschermer, verlichte stuurschakelaars en een USB-poort. Aluminium koffers inclusief topkoffer zullen leverbaar worden als accessoires.
De CFMoto 800 MT-X is in China inmiddels verkrijgbaar en zal naar verwachting in het voorjaar van 2025 leverbaar zijn in Europa.