Caferacers: de kentekendatum
Nu de creativiteit op het gebied van zelfbouw, aanpassingen en andere feestelijkheden al een poosje stijgend is, is het een moment om even na te denken wat alk die creativiteit met je kenteken te maken heeft.
Na 1975 zijn motorfietsen namelijk voorzien van een typekeur, een soort paspoort met signalement. De datum van afgifte op je kentekenbewijs is dus belangrijk.
Wanneer je bij een motor van na 1975 te drastisch aan het veranderen slaat, dan kan dat gevolgen hebben als er eens een verzekeringssituatie ontstaat of bij (Duitse!) politiecontroles.
De beste manier om ongestoord te kunnen scheppen is een frame plus kenteken van voor 1975 te scoren, netjes en zorgvuldig te werken en je ombouw keurig te documenteren en te genieten van je ongecontroleerde genialiteit. Want feitelijk ben je dan vogelvrij.
Kijk maar wat de RDW eist:
Bouwjaar VOOR 26-11-1975
Typegoedkeur niet verplicht
Voldoen aan technische toelatingseisen motorfiets van voor 26-11-1975
Bouwjaar: aannemelijk maken met informatie (oude documentatie, info internet, originele typeplaat, buitenlandse documenten enz.)
Herkomst aantonen.
Technische eisen:
Verlichting:
Dimlicht, Grootlicht (goedkeur in koplampglas), Achterlicht, Achterreflector (goedkeur in reflector), kentekenplaatverlichting.
Banden:
Minimaal 1mm profiel (goedkeur in banden)
Geen bulten of canvas zichtbaar
Remmen:
Goed werkende remmen
Geen lekkage met hydraulische remmen (of breuk of canvas of knikken zichtbaar in de leidingen)
Alle remonderdelen in goede staat (kabels, remhandles , voeringen (niet gebroken of gerafeld)
Algemeen:
Claxon
Geen speling of slijtage op draaiende delen (balhoofd, achterbrug, wielen enz)
Geen benzinelekkage