Buell lanceert 1125R
Komend jaar wordt om meerdere redenen een belangrijk jaar voor Buell. Allereerst vieren de Amerikanen in 2008 hun 25 jarig bestaan, maar misschien nog wel belangrijker is de lancering van een nieuw model met een compleet nieuw motorblok: 1125R. De nieuwe 1125 cc V-twin is in samenwerking met het Oostenrijkse BRP-Rotax ontwikkeld en kun je gerust een revolutie binnen de Buell-cultuur noemen. Het blok is namelijk vloeistofgekoeld, heeft een blokhoek van 72°, drie balansassen, dubbele bovenliggende ketting aangedreven nokkenassen, klepstoters, benzine-injectie en zijdelings geplaatste radiatoren. De boring x slag verhouding is 103,0 x 67,5 mm, een grote boring en een behoorlijke korte slag dus. Buell doet nog geen mededelingen over het vermogen van de nieuwe machine, maar gezien de bekendgemaakte specificaties moet dat makkelijk rond de 140 pk kunnen liggen.
Ook de close-ratio zesversnellingsbak is nieuw en een slipper-clutch moet een stempelend achterwiel voorkomen als je tijdens een stevige remactie iets te enthousiast terugschakelt. Remmen met de voorrem doe je trouwens met de bekende gigantische enkele remschijf, maar die heeft wel een nieuwe achtzuiger remklauw.
Het blok is stijf en relatief ver naar voren geplaatst in een nieuw frame dat de naam Intuitive Response Chassis (IRC) meekreeg. Naar eigen zeggen is dit het stijfste frame dat Buell tot dusver heeft gemaakt. Net als voorheen zit ook hier de benzine in het frame. De in het blok scharnierende gegoten aluminium swingarm is eveneens nieuw. Voor en achter wordt de 1125R afgeveerd door volledig instelbaar veermateriaal van Showa. Kort nog wat cijfers: wielbasis 1384 mm, balhoofdhoek 69° en naloop 83,8 mm. Dat wordt straks de kantjes van het gras maaien!
Naast de nieuwe 1125R heeft Buell het Thunderblok van de XB-modellen op details aangepast om de prestaties te verbeteren en voorzien van het nieuwe DDFI3 injectiesysteem. De XB12X Ulysses krijgt een nieuwe 47 mm upside-down voorvork en een ruimere stuuruitslag.