BSA B65 Scrambler op komst
De in 2021 gepresenteerde BSA Gold Star krijgt gezelschap van de nieuwe BSA B65 Scrambler. De nieuwkomer, die komende zomer wordt verwacht heeft een 45 pk sterke eencilindermotor en is geschikt voor het A2-rijbewijs.
BSA en Birmingham zijn al sinds 1861 met elkaar verbonden. In die tijd werd het bedrijf opgericht als Birmingham Small Arms. Tegenwoordig behoort het oude Engelse merk BSA tot de Classic Legends divisie van de Indian Mahindra Group. In 2021 werden de oude banden met Birmingham weer aangehaald met de presentatie van de nieuwe BSA Gold Star 650 op de Motorcycle Live show aldaar. En een jaar later, in 2022, werd daar ook een scrambler-variant gepresenteerd, aanvankelijk alleen als concept. Die scrambler is nu klaar voor serieproductie zal naar verwachting in de zomer van 2025 in de verkoop gaan.
Zoals verwacht laten de eerste foto’s typische Scrambler-kenmerken zien: draadspaakwielen met genopte banden, stofhoezen om de vorkpoten, een beschermrooster op de ronde led-koplamp en een stuur met dwarsstang in het midden. De BSA B65 Scrambler heeft echter geen hoog geplaatste uitlaatdemper, wel een typisch scrambler-kenmerk.
Een groot verschil met het 18-inch voorwiel van de Gold Star is het 19-inch voorwiel van de nieuwe BSA B65 Scrambler en daar ligt een 110/80-19-band om in plaats van een 100/90-18. Achter zit de vertrouwde maat 150/70-17, maar met grover rubber: Pirelli Scorpion Rally STR. Met het grotere voorwiel en vermoedelijk iets langere veerwegen neemt de zithoogte toe van 780 naar 820 millimeter en de wielbasis van 1.425 naar 1.463 millimeter. De twee achterschokdempers hebben een stelmogelijkheid voor de veervoorspanning. Het remsysteem blijft ongewijzigd met een enkele schijf per wiel, Brembo-remklauwen en ABS. Met een naar verluidt totaalgewicht van 218 kilo inclusief 12 liter brandstof is de nieuwe Scrambler 5 kilo zwaarder dan de Gold Star.
De nieuwe BSA B65 Scrambler neemt het klassiek ogende motorblok van de Gold Star ongewijzigd over, dus een eencilinder met 652cc en prachtige koelribben – ondanks de vloeistofkoeling. Het basisontwerp komt van Rotax/BMW en stamt uit de jaren ’90 (BMW F650), heeft dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen. Het levert 45 pk bij 6.500 tpm en heeft een maximum koppel van 55 Nm bij 4.000 tpm.
Afgaand op de eerste foto’s zullen in ieder geval de twee kleurvarianten geel en wit beschikbaar zijn wanneer de nieuwe BSA B65 Scrambler in de verkoop gaat – waarschijnlijk in de zomer van 2025. Er zijn nog geen prijsdetails beschikbaar.