Nieuws

Bridgestone vernieuwt populaire T32

Met de T32 heeft Bridgestone een populaire toerband in huis, die zich vooral in de kijker speelt met zijn uitgebalanceerde stuureigenschappen en goede rechtuitstabiliteit. Tijdens de toerbandentest van dit jaar (zie MotoPlus 10/2024) bleek de achilleshiel van de band echter de hoge mate van slijtage te zijn, iets waar de opvolger, deze nieuwe T33, een einde aan maakt.

Bridgestone belooft een maar liefst 47% langere levensduur ten opzichte van de 32, zonder dat de stuureigenschappen het kind van de rekening zijn geworden. Daarvoor heeft de Japanse fabrikant de band zo’n beetje vanaf de onderste steen nieuw opgebouwd, van profiel en compound tot het karkas. Om met die eerste te beginnen, de land/zee-ratio is aangepast en de profielstijfheid geoptimaliseerd, wat zowel grip, handling als stabiliteit ten goede komt. Verder is het karkas van de voorband nu uitgerust met een nieuwe cross-belt, terwijl de achterband van een mono-spiral gordellaag is voorzien. Daarnaast is ook de compound achter aangepast met onder meer een nieuw ontwikkeld polymeer.
De verschillende aanpassingen hebben zoals gezegd voornamelijk een grote invloed op de levenduur, die vele malen beter is ten opzichte van de T32. De aanpassingen aan het karkas maken bovendien een aparte GT-versie overbodig, de nieuwe basisopbouw is namelijk geschikt voor zowel lichte(re) als zware motoren.

De nieuwe Bridgestone Battlax T33 is vanaf 1 januari 2025 leverbaar, in eerste instantie in tien maten (vier voor- en zes achterbanden) In 2026 komen daar nog vijf additionele maten bij.

Voor
120/70ZR17
120/70ZR18
120/70R19
110/80R19

Achter
150/70ZR17
160/60ZR17
170/60ZR17
180/55ZR17
190/50ZR17
190/55ZR17

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

17 november, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...

Overig nieuws