BMW presenteert nieuwe F900GS, F900GS Adventure en F800GS voor 2024
BMW trapt 2024 vast af met de nieuwe F900GS en F900GS Adventure en de F800GS, die er ook als A2-variant komt. De prijzen van de nieuwkomer, die in het tweede kwartaal van komend jaar worden verwacht zijn ook al bekend: € 16.950,- voor de F900GS, € 17.750,- voor de Adventure-variant en € 12.950,- voor de F800GS.
Bij BMW waren ze zich natuurlijk terdege bewust van het moeilijk uit te leggen verschil in vermogen en cilinderinhoud tussen de F900- en F850/750-modellen. Er werd dus niet alleen in stilte gewerkt aan een motorupdate, maar aan een compleet nieuw model van de tweecilinder F-allroadlijn. En die is qua uiterlijk duidelijk herkenbaar aan een van de meest in het oog springende innovaties van de F900GS: de led-koplamp. Het nieuwe ontwerp zal fans van symmetrie bevallen, want de koplamp is niet langer asymmetrisch. De nieuwe led-lichtbron schijnt ook helderder en weegt minder dan de variant op de 850GS.
Toch blijft uitstraling van de F900GS overduidelijk iets asymmetrisch houden. En dat brengt ons, naast het motorblok, bij de grootste troef van de nieuwe F900GS: het veel lagere gewicht. De nieuwe 900 zet liefst 14 kilo minder dan de 238 kilo wegende 850GS op de schaal. Op het eerste gezicht vallen vooral de aanzienlijk smallere en meer dynamisch gesneden kuipdelen rond de tank op. In die tank gaat nu 14,5 liter benzine, een halve liter minder dan voorheen, maar aan de andere kant weegt de kunststof tank maar liefst 4,5 kilo minder dan de oude stalen variant.
Omdat de focus van de nieuwe 900cc GS duidelijk ligt op offroadplezier, is elk pondje minder natuurlijk welkom. Dat gewicht werd op de volgende bespaard: koplamp (-600 gram), swingarm (-200 gram), zijstandaard (-400 gram), uitlaat (-1,7 kilogram), achterzijde (-2,4 kilogram) en de eerder genoemde tank. Om het offroad-karakter verder te benadrukken staan de voetsteunen nu 20 millimeter lager en is het stuur 15 millimeter verhoogd. Samen met de beduidend slankere taille moet dat de nieuwe F900GS gemakkelijker maken om rechtopstaand te rijden. Wie naar de wel heel compacte achterkant van de nieuwe 900 kijkt en vreest dat er geen plek is om bagage mee te nemen, heeft het mis. Er kunnen namelijk gewoon bagagetassen of een aluminium koffersysteem aan worden bevestigd.
Om tractie én voldoende comfort in het terrein te garanderen, hebben de F900GS en Adventure een volledig instelbare 43 upside-down voorvork. Achter hebben beide op een direct afsteunende schokdemper met stelmogelijkheden voor de veervoorspanning en uitgaande demping. Mocht je meer willen, dan kun je voor het Enduro Pro-pakket gaan met volledig instelbare vering voor en achter, een verhoogd stuur en M Endurance ketting. Bij de F900GS Adventure heet die vering-upgrade trouwens het Ride Pro-pakket, dat onder andere een Dynamic ESA achterschokdemper omvat. In alle varianten zorgen 230 en 215 millimeter veerweg voor en achter voor voldoende veerreserves.
Voor het overige delen de F900GS Adventure, die erg lijkt op zijn voorganger, en de F900GS, die een volledig nieuw design heeft, hetzelfde stalen brugframe. Niet zo gek, want deze constructie wordt ook al een aantal jaar gebruikt voor de F900R en F900XR. Aangezien de ophangpunten van het voorgaande 853cc-blok niet verschillen van die van de nieuwe 895-motor, is de basisconstructie van het frame hetzelfde gebleven. De boring van de twin is met twee millimeter vergroot, terwijl de slag met 77 millimeter gelijk is gebleven. BMW heeft daarnaast de cilinderkoppen van de nieuwe GS-modellen bewerkt en gesmede zuigers gebruikt. De beide nieuwkomers leveren met 105 pk bij 8.500 toeren nu 10 pk meer dan voorheen. Het maximum koppel ligt op 93 Nm bij 6.750 toeren.
Dat betekent eveneens dat de F900GS en F900GS Adventure in deze configuratie niet langer geschikt zijn voor rijbewijsklasse A2. Die rol wordt volledig overgenomen door de eveneens nieuwe 87 pk sterke F800GS, die BMW ook als 48-pk-versie levert.
Naast het motorblok delen de drie nieuwe BMW’s een uitgebreide standaarduitrusting met een 6,5-inch TFT-display, bochten-ABS, twee rijmodi en tractiecontrole. Daarnaast biedt BMW zoals gebruikelijk een vette lijst accessoires en pakketten voor de F-tweecilinders. Wie nu echter al hebberig wordt, moet dus echt nog even wachten tot het tweede kwartaal van komend jaar.