BMW Definition CE 04: nieuwe generatie elektrische motorscooters
Met de Concept Link liet BMW in 2017 zien wat volgens hen de toekomst was van tweewielig stadsvervoer. Nu, in 2020, krijgt het concept een gevolg met als belangrijkste nieuws dat het productiemodel al in 2021 gepresenteerd zal worden.
Het nieuwe prototype, dat volgens BMW dicht bij het definitieve ontwerp zal liggen, heeft ook een nieuwe naam. En wel: Definition CE 04. Zoals de naam al doet vermoeden, ziet BMW de nieuwe motorscooter als opvolger van de BMW C Evolution die momenteel nog onderdeel uitmaakt van het gamma. Deze C Evolution heeft een topvermogen van 48 pk en een maximale reikwijdte van 160 kilometer. BMW’s nieuwe Definition CE 04 is volgens BMW op alle gebieden beter.
De nieuwe motorscooter moet, zo laat BMW weten, zowel een vervoers- als communicatiemiddel worden voor pendelaars. Met de elektrische aandrijving, het futuristische design, intelligentie hulpsystemen en omvangrijke connectiviteismogelijkheden, wil BMW het scooter-segment opnieuw definiëren. Zo moet de CE 04 voor een zeer complete mobiliteisbeleving zorgen.
Het nu getoonde ontwerp van de Definition CE 04 wijkt slechts een klein beetje af, van het ontwerp dat in 2017 getoond werd. Het blijft dus een langgerekte motorscooter, met het accupakket aan de onderzijde. De elektromotor zit aan de achterkant en drijft het achterwiel, dat aan een enkelzijdige swingarm opgehangen is, via een tandriem aan.
Onder het zadel van de CE 04 zit een opbergvak dat via een deur aan de zijkant te bereiken is. Hierin is in ieder geval genoeg ruimte om een helm op te bergen. Net als de meeste moderne motoren, is ook de CE 04 rondom uitgerust met ledverlichting. Aan de voorzijde in de vorm van twee u-vormige stralers. Het achterlicht bestaat uit een ledstrips die geïncorporeerd zijn in het kuipmateriaal.
Over het inzetgebied van de nieuwe Definition CE 04 is BMW heel duidelijk. Deze motorscooter is specifiek ontworpen voor gebruik in de stad, dus vooral bedoeld voor het rijden van relatief korte afstanden. Bij de ergonomie is dan ook vooral gelet op een zit waar iedereen mee uit de voeten kan, in plaats van een comfortabele zit voor lange ritten. Over de actieradius en het vermogen van de motor, heeft BMW nog geen mededelingen gedaan.
Het 10,25 inch dashboard lijkt verdacht veel op het scherm dat we onlangs ook op de BMW R1250RT tegenkwamen. Dit door Bosch ontwikkelde scherm biedt, dankzij de MySpin software de mogelijkheid om apps die op je smartphone staan, op het scherm weer te geven. Maar daar houdt de connectiviteit niet mee op. BMW heeft namelijk ook kleding ontwikkeld die gekoppeld kan worden aan de motorscooter. De jas is bijvoorbeeld voorzien van lichstrepen aan de achterzijde, om de zichtbaarheid van de bestuurder te vergroten. Daarnaast heeft de jas ook een binnenzak met inductielader zodat je smartphone eenvoudig opgeladen kan worden.
Stuk voor stuk interessante ideeën. Hoe het zich allemaal de praktijk gaat vertalen, zal in 2021 duidelijk worden.