Nieuws

Blij met geinige doch dooie mus

Wat is die 500SR Voom een plaatje om te zien. CFMoto durft de laatste tijd echt motoren met een fris en ander design op de markt te zetten.

Beeldbepalend voor deze sportieve halveliter zijn de twee koplampen met LED-omlijsting. Die lichtgevende ringen zagen we eerder, maar nu is eindelijk de hele motorfiets goed zichtbaar. Hoe speels de voorkant er ook uitziet, het is slechts een voorbode van meer moois dat komt want ook de sportieve korte achterkant met korte hoge uitlaatdempers mag er zijn. De aandrijving is bovendien iets heel bijzonders.

Oude tijden herleven: de 500SR Voom heeft namelijk een vloeistofgekoelde halveliter vier-in-lijn. Die is goed voor 79 pk bij 12.500 tpm (CFMoto claimt 83 pk door het RAM-Air effect) en 49 Nm bij 10.000 tpm. Dat klinkt als ouderwets janken als je het blok op toeren jaagt. Met een rijklaar gewicht van 194 kilo moet het leuk spelen zijn met de CFMoto.

Volgt nu de domper: ken je die m op van die geinige CFMoto die naar Nederland kwam? Hij komt niet… Om valide redenen trouwens: de Europese markt voor dit soort multicilinder halveliters is simpelweg te klein. Bovendien kan het nieuwe merk het slecht rijmen dat een slechts 35 jaar oud met een sportieve motorfiets met retro-invloeden op de markt komt.

De belangrijkste reden om de 500SR Voom niet naar Nederland te halen komt uit eigen huis. CFMoto komt begin 2025 met een 675SR-R en dat is een directe concurrent van de halveliter. Over de 675 volgt binnenkort meer nieuws.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws