Bestiale-BMW, zes-in-lijn, 170 pk en 240 kilo
Wie herinnert zich de BMW Concept 6 uit 2009 nog? Het is de naakte zesclinder waarvan je blijft hopen dat BMW hem ooit in productie neemt. Bij het Franse Bymycar waren ze het wachten beu. Het resultaat van dat (terechte) ongeduld? Deze Bestiale.
Het is ondertussen alweer dertien jaar geleden dat BMW de motorwereld lekker maakte met de Concept 6. “Laat dat woeste ding maar komen”, was de algemene reactie bij motorliefhebbers over de gehele wereld. Een woeste naked gaf BMW ons nooit, wel twee gematigde toermodellen: K1600GT en K1600GTL. (lees hier de test van de laatste generatie) De machtige zes-in-lijn trok in beide motorfietsen alle aandacht naar zich toe.
In de in Parijs geboren Bestiale speelt het dikke lijnblok niet langer eerste viool. Bij de Franse machine trekt het uiterlijk eerder alle aandacht naar zich toe. Mooi? Dat is niet aan ons om te beslissen, maar een dikke aandachttrekker is de Bestiale zeker. Het uiterlijk vertoon en wens naar minimalisme heeft een bijkomend voordeel: de motor valt in vergelijking met een K1600 GT liefst honderd kilo af.
Bymycar is enthousiast met de ‘kaasschaaf’ bezig geweest. De achterkant is radicaal ingekort. Het achterzadel, zijkoffers en topkoffer zijn compleet weggelaten. Aan de voorzijde is de kuip niet volledig verwijderd, maar wel aanzienlijk verkleind. Tussen de zijkuip en de voorruit steekt links en rechts een luchtfilter uit.
Het vrij ademende filter voert meer verse lucht aan terwijl de onzichtbare uitlaat eveneens vrijer ademt. Het levert een vermogenswinst op van zo’n tien pk. Het hogere vermogen, het lagere gewicht en de uniekere styling komt wel met een prijs. Bymycar drukt de Bestiale schaamteloos een prijskaartje van € 65.000,- op.