Beestachtige Brit
Eind 2018 presenteerde Norton de Superlight, een supersport rond een nieuw tweecilinderblok. De van de grote V4 afgeleide twin is goed voor 105 pk en 75 newtonmeter koppel. De productie van deze twin is inmiddels begonnen, maar dat betekent niet dat de Britten achterover leunen!
Via Facebook maakte Norton namelijk de komst van de Superlight SS bekend, een exclusieve, gelimiteerde versie van de reguliere Superlight. De beelden tonen een likkebaardend lekkere 650, die afwijkend van de basismachine is gebouwd rond een carbon frame en (enkelzijdige) swingarm. Dat frame is qua lay-out nagenoeg identiek aan dat van de standaardversie, echter wel 47% lichter. Een titanium uitlaatsysteem brengt het gewicht daarbij nog verder naar beneden, Norton claimt een drooggewicht van een bijzonder lichtvoetige 153 kilo.
Dat belooft al een levendig beestje, maar het wordt nog interessanter. Norton heeft de paralleltwin met 270° krukas namelijk ook voorzien van een Rotrex supercharger met intercooler. Het blok is daarmee goed voor maximaal 175 pk bij 12.500 toeren en 125 newtonmeter koppel. Klinkt exclusief en dat is het ook, net als het prijskaartje van de in een oplage van vijftig stuks gebouwde machine. Bijna zestig mille moet je er namelijk voor neertellen. Da’s best dik, zeker voor een motorfiets zonder weghomologatie…