Bandentest deel 1: toerbanden
Heeft je motor bij het begin van het seizoen ook last van zwaar sturen? Mankeert het aan lichtvoetigheid en goede grip? Dan schrijven we een recept voor: nieuwe banden! Een medicijn dat wonderen doet. Maar welke zwarte pil is voor je motor de juiste? We hebben een flinke testrit gemaakt met zes actuele toerbanden, zijn flink aan het sturen geweest op bochtige wegen en zijn op nat wegdek vol in de ankers gegaan. En na 2.000 kilometer hebben we een winnaar.
Wat een ellende was het vorig jaar. Zoals altijd was eigenlijk alles in kannen en kruiken voor onze grote bandentest. Testmotoren waren geregeld, een flinke route uitgevogeld voor de slijtageronde, een professioneel testterrein geboekt voor de proeven op de limiet op droog en nat wegdek en personeel gerekruteerd (fitte rijders met stevig zitvlees, dus). En toen sloeg Covid-19 toe. Maar zoals in elke crisissituatie is het een kwestie van de moed erin houden, dus toen er zo halverwege het jaar weer licht aan de horizon gloorde, zetten we de hele procedure opnieuw in gang. En zo konden we in december 2020 – zeg maar letterlijk en figuurlijk in het laatste licht van het jaar – in de zonnige, maar al tamelijk koude Provence de (eerste) bandentest dan toch nog uitvoeren. We delen de test zoals altijd op in drie delen: in het eerste hoofdstuk proberen we uit of op zonnige slingerwegen bij de zes testdeelnemers het zweet uitbreekt, in het tweede deel verruilen we de zon voor de regen en in het laatste deel kijken we hoe het gesteld is met de slijtage en het behoud van rijeigenschappen na tweeduizend kilometer.
Wat zijn de onderlinge verschillen? Is er een overduidelijke winnaar, of presteren alle deelnemers gelijkwaardig? Het antwoord hierop en meer vind je in MotoPlus 7/2021 (vanaf 2 april in de winkel). Liever elke twee weken een nieuwe editie op de deurmat? Klik dan even hier…