Automatische KTM-versnellingsbak al in 2025?
KTM heeft een geautomatiseerde transmissie (AMT) gepatenteerd. In combinatie met de Bosch radar biedt dit volledig nieuwe mogelijkheden.
In 2023 patenteerde KTM een parkeerrem, waarbij de Oostenrijkse fabrikant meteen volledig geautomatiseerde versnellingsbak voor haar V-twin-motoren liet zien. Deze versnellingsbak werd in mei dit jaar, gemonteerd in de nog te verschijnen 1390 Super Adventure R, zonder problemen gebruikt in de Erzbergrodeo en zal waarschijnlijk vanaf eind 2024 in productie gaan en in ieder geval als optie op de markt komen.
De aangemelde vinding van KTM is een ‘schakelslot’ voor transmissies met een zogeheten ‘normally-open-koppeling’, ofwel centrifugaalkoppeling. Het bekendste ontwerp voor motorfietsen is de Rekluse-koppeling, die MV Agusta in serieproductie gebruikt en die KTM zelf als retrofit-set aanbiedt voor haar enduro- en crossmodellen. Bij het parkeren met een ingeschakelde versnelling wordt het achterwiel niet door de motor via de versnellingsbak tegengehouden als ‘ie dreigt weg te rollen. KTM heeft daarentegen een elektronisch aangestuurde transmissieblokkering bedacht om te voorkomen dat er een aparte parkeerrem in het remsysteem moet worden ingebouwd. Waarom? De eigenlijke mechanische oplossing van een geautomatiseerde versnellingsbak en een centrifugaalkoppeling is niet nieuw meer, maar in deze combinatie zouden de Oostenrijkers een patent voor de volledige versnellingsbak kunnen krijgen.
En de in de transmissie ingebouwde stappenmotor kan nog meer, want deze werkt direct op de schakelwals en schakelt dus door de versnellingen heen. In combinatie met de bijpassende elektronica heeft KTM een automatisch systeem ontwikkeld dat de rijder met één druk op de knop kan bedienen. De Rekluse-koppeling maakt de koppelingshendel volledig overbodig. Het schakelpedaal blijft behouden, waardoor je als rijder de automaat ook kunt ‘overrulen’ indien nodig.
Afgelopen maand presenteerde Bosch inde context van de nieuwe automatische bak van KTM zes nieuwe functies voor de radarondersteunde assistentiesystemen. Eén daarvan werkt rechtstreeks met de automatische transmissie: Adaptive Cruise Control – Stop-and-Go (ACC S&G). Het automatische systeem breidt het snelheidsbereik waarin de motor afremt uit tot 0.
Voorheen greep de adaptieve cruise control niet meer in onder de 20 km/uur. Dankzij automatisch terugschakelen en de Rekluse-koppeling biedt deze uitbreiding van de functies nog meer comfort. Omgekeerd kan de automatische KTM met dit uitgebreide radarsysteem automatisch wegrijden met een druk op de knop of door het gas kort open te draaien. Radar, Rekluse en automaat doen de rest.
Met dit patent heeft KTM al laten zien voor welk motorblok dit systeem in eerste instantie is ontwikkeld. De onderdeelnummers op de tandwielen horen bij de versnellingsbak van de LC8-V-twin met toen nog 1.301 cc cilinderinhoud en gebruikt in het 1290-platform van KTM. Met de evolutie naar 1.350 cc en aanpassing en de komst van CamShift moet de nieuwe transmissie ook een optie worden voor de verwachte KTM 1390 Super Duke GT en KTM 1390 Super Adventure-modellen.
KTM diende eind 2021 al een patentaanvraag in voor de uitvinding van de parkeerrem in het kader van de geautomatiseerde versnellingsbak, begin 2023 werd dit bekend en in mei 2024 werd deze AMT-transmissie tijdens de Erzbergrodeo gebruikt in de verwachte 1390 Super Adventure R. De versnellingsbak is dus klaar en werkt. Met andere woorden: KTM zal de nieuwe AMT-transmissie waarschijnlijk voor het modeljaar 2025 aanbieden voor de meer toergerichte V-twin-modellen. Of dat als optie is of als standaard uitrusting is niet bekend.