Amerikaanse Ducati: WSM SBK
Het Amerikaanse Walt Siegl Motorcycles (WSM) heeft het ombouwen van Ducati’s tot een kunst verheven. Hun nieuwste project, deze ultrasportieve Superbike (SBK), is zowel voor het circuit als de straat geschikt.
Voor deze machine heeft het in New Hampshire gesitueerde bedrijf alleen de beste techniek en elektronica gebruikt. Dat wat niet voor handen was, werd zelf gebouwd. Het resultaat is een extreem sportieve motorfiets die qua design licht nostalgisch aandoet.
De Walt Siegl Motorcycles Superbike wordt in twee verschillende modellen gebouwd, daarbij is er keuze tussen een luchtgekoelde en vloeistofgekoelde V-twin. Beide stammen uit een Ducati 1098, de luchtgekoelde versie kreeg echter luchtgekoelde cilinder en cilinderkoppen (met twee kleppen) getransplanteerd.
Het door WSM ontworpen vakwerkframe is vervaardigd uit chroom-molybdeen staal. Het subframe, samen met het zadel, is een zelfdragende constructie gemaakt van koolstofvezellaminaat en de enkelzijdige swingarm stamt, net als het blok, uit een Ducati 1098. De vering wordt geleverd door Öhlins, de carbon velgen door BST en met zulke leveranciers kan het uiteraard niet anders dan dat Brembo voor de benodigde remkracht zorgt.
Uitademen doet de SBK door een uitlaatsysteem van SC Project met aan twee dempers van Arrows. Hoeveel er voor dit prachtige stukje techniek betaald moet worden, heeft de van origine Oostenrijkse motorbouwer niet bekendgemaakt. Daarvoor zul je rechtstreeks contact moeten opnemen.