Alles over bagage
Je kent ze wel, die filmpjes waarin een volledig Aziatisch gezin met vier kinderen vrolijk fluitend op een 125cc scootertje uit het jaar kruik door het hectische verkeer van een of andere megadrukke metropool laveert. Volledig overbeladen natuurlijk, maar wist je dat twee personen met volledige motorkleding al snel 175 kilo wegen en daarmee een Yamaha FZ1 Fazer ook al overbeladen zou zijn?
Sterker nog, zou je het duo op CBR1000RR Fireblade SP willen parkeren, dan zou dat in adamskostuum moeten, aangezien deze superbike slechts een magere 109 kilo mag vervoeren. Nou is dat natuurlijk een absolute eenzitter, maar desondanks betekent het dat je als rijder feitelijk slechts een goed gevulde rugzak mag meenemen. Voor een beetje reis komt zo’n motor dus niet echt in aanmerking. Maar welke wel? Dat hangt uiteraard geheel af van wat je precies met je motor wilt gaan doen. Een dagtoerist stelt immers heel andere eisen aan de bagagemogelijkheden dan een stel dat een weekend weggaat of iemand die voor een of meerdere weken richting Alpen vertrekt.
Naast de bagagemogelijkheden zelf zijn er nog tal van andere zaken waar je rekening mee moet houden. Het gewicht van een rijder leunt bijvoorbeeld grotendeels op het achterwiel, dat van bagage en/of passagier zelfs helemaal. En dat kan veel meer invloed op de rijeigenschappen van je motor hebben dan je in eerste instantie zou verwachten.
Het rijden met bagage en/of passagier heeft dus wel wat meer voeten in de aarde dan even de koffers of zadeltassen volpakken en gaan. Wanneer je het op een veilige en verantwoorde manier wilt doen althans. In MotoPlus 4/2021 gaan we dieper in op de materie rond het rijden met bagage. Waar aan te denken, wat wel, maar ook wat vooral niet te doen. MotoPlus 4/2021 ligt vanaf 19 februari in de winkel!