“A Tesla for the West, an Ola for the rest”
“A Tesla for the west, an Ola for the rest”, zo kondigde een topman van het Indiase Ola 4 nieuwe elektrische concepten aan, waarvan de Roadster al als productieversie werd getoond in drie vermogensvarianten van 11 tot 52 kW. Gezien de uitspraken van de topman zal Ola vooral op prijs gaan concurreren.
Tot nu toe zagen we alleen elektrische scooters van de Indiase fabrikant Ola Electric, maar dan wel in grote aantallen. In de nieuwe fabriek van het bedrijf moeten 10.000 werknemers en 3.000 robots ervoor zorgen dat er elk jaar 10 miljoen tweewielers van de band rollen – inclusief krachtige elektrische motorfietsen zoals de Ola Roadster Pro. In de zomer van 2023 liet Ola met conceptmodellen al zien hoe het de toekomst van zijn tweewielers ziet. Een e-supersportfiets, een e-cruiser, een e-avonturenfiets en een e-roadster werden destijds gepresenteerd.
En nu wordt Ola serieus met de Roadster, zoals de productpresentatie onlangs liet zien. De elektrische Roadster zal namelijk verkrijgbaar zijn in drie varianten, voor forenzen tot sportieve bochtenliefhebbers in de vorm van de Ola Roadster X, Ola Roadster en Ola Roadster Pro.
Versie 1: Ola Roadster X
De X-variant is de opstapper in de Ola Roadster-familie. Hij wordt geleverd met een A1-vermogen van 11 kW (15 pk). Dit moet hem in 2,8 seconden van 0 naar 40 km/uur brengen en naar een topsnelheid van 124 km/uur. De fabrikant geeft een maximale actieradius van 200 kilometer op. Er is keuze uit 3 batterijconfiguraties voor de Ola Roadster X: 2,5 kWh, 3,5 kWh en 4,5 kWh. De variant met de kleinste accu kost 74.999 roepies, wat momenteel neerkomt op ongeveer 800 euro. De 3,5 kWh-variant kost 84.999 roepies (ongeveer 900 euro), terwijl de Roadster X met de 4,5 kWh-batterij 99.999 roepies (ongeveer 1.000 euro) kost.
De Ola Roadster X zou dus in de Europese 125cc-klasse passen. Omdat hij ook is uitgerust met een gecombineerd remsysteem (CBS), zou hij ook interessant zijn voor onze markt, vooral als het een op prijs onklopbare elektrische 125 zou zijn.
Versie 2: Ola Roadster
Qua prestaties en accucapaciteit gaat de Roadster-versie nog een stapje verder: 15 kW (20,4 pk) vermogen. Hij zou in 2 seconden van 0 naar 40 km/uur moeten gaan, maar de topsnelheid van 126 km/uur is slechts marginaal hoger dan die van de X. De maximale actieradius op de datasheet is 248 kilometer. De kleinste batterij heeft een capaciteit van 3,5 kWh. Deze Ola Roadster kost 104.999 roepies (ongeveer 1.100 euro). De 4,5 kWh-versie kost 119.999 roepies (ongeveer 1.300 euro), terwijl de Roadster met de 6 kWh-batterij 139.999 roepies (ongeveer 1.500 euro) kost. De Ola Roadster is uitgerust met ABS op het voorwiel.
Versie 3: Ola Roadster Pro
De Pro-versie gaat er echt voor en levert 52 kW, oftewel 70 pk vermogen, en naar verluidt tot 105 Nm aan koppel. Hij heeft 1,2 seconden nodig om van 0 naar 40 km/uur te accelereren, en daarna kun je door naar de opgegeven topsnelheid van 194 km/uur. Deze elektrische motorfiets zou ook een flinke maximale actieradius moeten hebben van 579 kilometer. Er zijn accu-opties van 8 en 16 kWh. De 8 kWh-versie kost ongeveer 2.150 euro, terwijl de versie met de grotere accu ongeveer 2.700 euro kost. De Ola Roadster Pro is uitgerust met dual-channel ABS voor beide wielen.
Ola Roadster vanaf 2025
Een 4,3-inch lcd-display biedt informatie in de cockpit van de meest betaalbare versie, de Ola Roadster X (11 kW). Een 6,8-inch TFT-touchscreen verwelkomt de bestuurder in de cockpit van de Ola Roadster. En een 10-inch TFT-touchscreen wordt gebruikt in de Pro-versie. Alle modellen bieden verschillende rijmodi en ondersteunen Bluetooth. De Pro-versie heeft ook tractie- en wheeliecontrole aan boord. Leveringen worden verwacht in januari 2025. De Roadster Pro zou beschikbaar moeten zijn vanaf 2026.