Nieuws

4 nieuwe banden van Bridgestone

Bridgestone lanceert voor komend seizoen liefst vier nieuwe banden: de BT46 voor classics en youngtimers, de RS11 voor supersports, de CR11 voor classics en de E50 voor enduro’s.

Battlax BT46

In de wereld van classics en youngtimers wordt de Bridgestone BT45 opgevolgd door de volledig nieuwe BT46, die overigens nog wel de bekende en geliefde looks van zijn voorganger heeft. De voorband heeft nu echter wel een omgekeerde V-vorm in het profiel, wat onregelmatige slijtage moet tegengaan en voor betere feedback en stuureigenschappen moet zorgen. Dankzij de nieuw ontwikkelde silica-compound moet de grip op nat wegdek beter zijn, zonder dat dit ten koste gaat van de droge grip of levensduur. Het logo is nu trouwens prominent aanwezig op het loopvlak.

Belangrijk voordeel daarbij is dat de BT46 snel in heel veel standaard én ”klassieke’ maten vanaf begin 2020 leverbaar zal zijn. De BT46 wordt leverbaar in 21 maten voor de voorband en 27 voor de achterband, waarvan er tien direct al in januari verkrijgbaar zullen zijn. In een latere fase komt de BT46 ook nog in verschillende minder gangbare maten. Tot het zover is blijft de BT45 in deze uitvoeringen gewoon leverbaar.

RS11

De RS11 moet volgens Bridgestone verdergaan waar de RS10 ophoudt. De RS11 is namelijk de eerste Bridgestone wegband waarin de V-MS-Belt (Variable MonoSpiral Belt)-technologie in wordt toegepast en daarnaast heeft deze band een profiel dat volledig op extreme prestaties op een droge weg is afgestemd. V-MS-Belt moet de verdeling van de profielstijfheid op de achterband optimaliseren om zodoende de lengte van het contactoppervlak op de schouder te vergroten en de grip bij hogere hellingshoeken aanzienlijk te verbeteren.

Daarnaast zijn stijfheid en stabiliteit toegenomen door toepassing van de Cap&Base-technologie, terwijl voor zowel de voor- als achterband de triple compound (3LC)-opbouw toegepast is. Bij de achterband is een zeer fijne en gelijkmatige verdeling van de silica in de schouder gebruikt voor een extreem hoge grip, ook bij zeer hoge snelheden en maximale hellingshoeken.

De nieuwe RS11 ligt trouwens als standaard onder nieuwe 2020 Yamaha YZF-R1/M, de Kawasaki H2 (Carbon), de Suzuki GSX-R1000/R.

Leverbaar vanaf maart 2020: voorband in 120/70ZR17 M/C (58W), achterband in 190/55ZR17 M/C (75W) en 200/55ZR17 (78W).

Battlax CR11

De CR11 is speciaal ontwikkeld voor de Maxi Classic Racing klasse. Kenmerkend voor de CR11 is de ultra korte opwarmtijd, heel belangrijk voor een klasse waarin bandenwarmers niet toegestaan zijn. Het profiel van de CR11 is afgeleid van de R11 wegraceband. Voor de voorband is de geavanceerde de V-MS-Belt-technologie gebruikt. Bij de achterband is de drie-compound (3LC)-opbouw toegepast. In combinatie met de speciale race-compound moet dat de grip en stabiliteit op een nat circuit aanzienlijk verhogen. De CR11 is door de FIM gehomologeerd voor de Maxi Classics klasse.

Leverbaar vanaf maart 2020: in de voorbandmaat 110/80R18 en achterbandmaat 150/65R18.

Battlecross E50

De nieuwe E50 is een band voor extreme enduro’s als bijvoorbeeld de Erzberg Rodeo in Oostenrijk. Dergelijke enduro’s vragen om extreme banden en dat is precies wat de nieuwe E50 Extreme achterband volgens Bridgestone is.

Dat is te danken aan de zachte compound, die speciaal ontwikkeld is om ook op de lastigste ondergrond enorme grip en tractie te leveren. De ‘’Castle-Block’-technologie is gebruikt, waardoor de randen van de band extra tractie leveren.

Leverbaar in januari 2020 in de achterband maat 140/80-18 70M NHS.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

17 november, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...

Overig nieuws