218 pk voor pk-paradepaardje M1000 RR
De nieuwe M1000 RR — door BMW liefkozend afgekort als M RR — profiteert van een vermogenstoename van de vier-in-lijnmotor met 6 pk tot 218 pk dankzij onder meer een herziene cilinderkop.
Dat het slechten van de Euro 5+ emissienormen geen vermogen hoeft te kosten bewijst BMW. Dankzij een verbeterde cilinderkop met nieuw poortontwerp, nieuwe vorm van de verbrandingskamer, titanium kleppen en een herzien in- en uitlaattraject perst de gillende viercilinder er zelfs zes extra pk’s uit. Dankzij het korteslag M-gashendel pakt het blok nog sneller op.
BMW pakt niet alleen het blok aan, maar voor pure circuitprestaties ook de aerodynamica. De voorkuip is nieuw ontworpen en dat geldt ook voor de M Winglets 3.0 met verhoogde downforce. Het frame krijgt een nieuwe motorsteun aan de linkerkant en de nodige flex om de grip onder hellingshoek te verhogen.
Zonder elektronica is een pk-pakhuis als dit onbeheersbaar en daarom pakt BMW op dit vlak flink uit. Zo heeft het de Dynamic Traction Control (DTC) voorzien van de nieuwe Slide Control-functie dankzij stuurhoeksensortechnologie. De DTC reguleert daardoor Slip Control en Slide Control. Het BMW Race ABS Pro beschikt over een Brake Slide Assist-functie.
BMW biedt de nieuwe M RR in twee versies aan: de M1000 RR-basisvariant in de primaire kleur Lightwhite uni en de M1000 RR M Competition in de primaire kleur Blackstorm metallic, elk gecombineerd met designs in M-kleuren. De prijzen voor dit pk-visitekaartje beginnen bij €42.990,-.
Kijk hier voor een dealer in de buurt.
In 2021 reden we voor het eerste met de M1000 RR. Bekijk die eerste ervaring hier.