218 pk voor nieuwe Ducati Streetfighter V4 en V4 S
EICMA achter de rug, tijd voor een nieuw model. Dat moeten ze bij Ducati hebben gedacht, want hier is de nieuwe V4 Streetfighter, die voor het eerst is voorzien van de 218 pk sterke Desmosedici Stradale-motor van de Panigale V4.
En er is meer uit de Panigale-schappen gehaald, want Ducati’s power naked heeft niet alleen dezelfde V4 als de superbike – de 2 pk vermogensverschil zit trouwens in iets ander inlaattraject -, maar ook het chassis en de elektronica vertonen sterke overeenkomsten met die van de Panigale. Met zijn 214 pk vermogen en gewicht van 189 kilo komt de nieuwe Streetfighter V4 op een pk/gewichts-verhouding van 1,13 pk/kg.
Beginnen we met het blok. De 90-graden-V4, uiteraard Euro5+-gehomologeerd, met desmodromische klepbediening, contraroterende krukas en variabele kleptiming heeft vergeleken met zijn voorganger andere nokprofielen en meer kleplift. Daarnaast heeft de Streetfighter V4 nu ook voor het eerst variabele inlaatkelken. Zoals gezegd levert de V4 214 pk en wel bij 13.500 toeren. Het maximum koppel bedraagt 120 Nm bij 11.250 tpm. Met de optionele en niet voor straatgebruik gehomologeerde Akrapovič raceuitlaat spuugt de V4 er zelfs 226 pk uit.
Uiteraard worden al die pk’s in bedwang gehouden door assisterende elektronica. Ducati’s hele oeuvre zit er op, van Ducati Traction Control DVO, Slide Control, Wheelie Control DVO, Power Launch DVO, Engine Brake Control tot Quick Shift 2.0. Ook standaard is hellingshoekafhankelijk Race eCBS gecombineerd remsysteem, dat Ducati in samenwerking met Bosch ontwikkelde. Het systeem kent nu vijf settings in plaats van drie. Ook beschikt de Streetfighter V4 over Ducati Vehicle Observer, een algoritme dat is ontwikkeld in de MotoGP en op basis van meer dan zeventig sensoren elektronische regelstrategieën verfijnd. Alle aan deze systemen gekoppelde info lees je af op een nieuw 6,9 inch TFT-display met connectiviteit én een Road- en Track-modus.
Het frame van de Streetfighter V4 is eveneens rechtstreeks afgeleid van de nieuwe Panigale en is dus volledig nieuw voor de naked. Dit frame is ruim 3 kilo lichter biedt daarnaast aanzienlijk meer laterale stijfheid. Ook de nieuwe dubbelzijdige swingarm is nieuw en weegt inclusief achterwiel 2,9 kilo minder dan voorheen. De gesmede aluminium wielen van de eveneens nieuwe S-variant zijn nog een stukje lichter.
Het geheel wordt op de S trouwens afgeveerd door een elektronisch geregelde NIX/TTX-combinatie van Öhlins. De standaard uitvoering is voorzien van een volledig instelbare Showa Big Piston voorvork en een eveneens volledig instelbare Sachs achterschokdemper. Net als de Ducati Panigale V4 is ook de Streetfighter V4 uitgerust met Brembo Hypure remklauwen voor, die iets lichter zijn dan de Stylema-klauwen van het vorige model. Vergeleken met de vorige Streetfighter V4 staat het stuur 10 mm dichter bij de rijder en zijn de voetsteunen lager, meer naar voren geplaatst en 10 mm verder naar binnen geplaatst.
De aankleding van het nieuwe model lijkt een betere proportieverdeling voor en achter te hebben dan voorheen. Verder zien we een nieuwe led-koplamp en ook achter is de verlichting led. En uiteraard ontbreken ook de wings niet op het nieuwe model. Deze zijn volgens Ducati effectiever dan voorheen met 17 kilo downforce bij een snelheid van 270 km/uur. Ook zijn ze iets mooier in de gehele lijn geïntegreerd.
De nieuwe Streetfighter V4 staat vanaf maart 2025 in de standaard uitvoering en in de S-versie bij de dealer. In Nederland kosten beide modellen respectievelijk € 28.990,- en € 33.190,- en bij onze zuiderburen € 24.990,- en € 28.490,-.